Jag planterade om och klippte ner min hibiskus för ca 14 dagar sedan. Den har stått och varit hur fin som helst, så jag lät den stå utan påse över. För ca 2-3 dagar sedan började några av bladen jag lämnat kvar att bli gula i kanterna. Tänkte att det var choken för växten att komma till ny jord och bli nedklippt.
Googlade lite på det nyss för att "kolla läget". Hittade en som skrivit att det kan finnas ohyra i den nya jorden, eftersom hibiskusen drar till sig all ohyra likt en magnet kollade jag under bladen och ja, där satt tre stycken avlånga svart bruna besökare! Jag har sköljt av bladen med hård stråle men jag tänkte även köpa provadopinnar.
Nu till mina frågor:
- Kan någon identifiera ohyran? (Brun svarta avlånga kryp)
- Hur har du lyckats bäst att råda bot på ohyran?
- Provadopinnar, någon speciell sort, märke ect. (Jag har tyvärr inte tillgång till något större blomsterland utan jag tänkte titta på Ica Maxi då jag sett att dom har medel för det)
- Hur är spridningen? Bredvid har jag sticklingar från hibiskusen (inte drabbade chansade inte utan sköljde även dessa), två amaryllis lökar med 2dm blad samt två orkidéer.