Troja-ljungby
01-03-2014, 16:38
Hej har några chiliplantor som har blivit 10cm höga och förstora för minidrivhuset så jag tog bort locket för att låta dom växa fritt men 2 timmar senare har hjärtbladen rullat ihop sig men det andra bladparet hade klarar sig. Så jag satte på locket igen och efter ett tag så rullade bladen ut sig igen. Varför gör dom så här? Måste dom ha fuktigt?
Tack för hjälpen
strandskatan
01-03-2014, 19:28
Jag vet att någon ställt ungefär samma fråga någon gång tidigare, men minns tyvärr inte svaret. Tills någon kunnigare person svarar, klipp av petflaskor och ställ över plantorna - en petflaska kan möjligen räcka till två plantor, den delen där flaskhalsen är har ju redan ett hål (korken ska vara av) och i underdelen får du göra några hål (inte för små). Hoppas du klarar dina plantor!
kerstin z5-6
02-03-2014, 13:16
Inga småplant klarar av att snabbt gå från hög varm luftfuktighet -direkt till svalare torrare.Om de ska ut ur miniväxthus får man göra övergången steg för steg och succesivt ta av plasthöljetält/ alt petflaska
Även då jag sår mina frö , sår jag allt i en mindre bytta täckt med ett lager gladpack med små hål i -när de kommit upp lossar jag plasten , vänder o tar bort kondens , avlägnar plasten dag för dag till dess de klarar sig utan.
Jag använder alltid ett miniväxthus med elektricitet = undervärme. Men luftar det varje dag och håller stängt på natten. Fyller det med olika byttor och lite större såbrätten. Idag var det dags för tomaterna, chilin och lobelian att flytta ut.
Och då sätter jag dem bara på en hylla i söderfönster med belysning ca 10 cm ovanför. Vartefter det blir fler som flyttar ut blir det fler och fler hyllor.
Jag har faktiskt aldrig haft det problemet som du beskriver. Men det kanske beror på att jag tar ut dem långt tidigare eller att jag verkligen luftar varje dag. Eller ren tur!!
Nu skall vi se, jag hänger inte mer riktigt.
Min chili är ca sex sju cm och en sort har fått ett myyyycket litet andra bladpar, är det dax att ta ut dem ur drivhuset nu ? Och hur vänjer jag dem som beskrivs? Skall jag ha locket av dagtid och på nattetid några dagar? Då kommer de vilja bli sprayade varje dag eller? För som det är nu sprayade jag dem kanske två gånger i veckan. OBS de står i fönster, spelar det någon roll för tidpunkt att tas ur drivhuset?
kerstin z5-6
09-03-2014, 20:02
Hur långa rothalsar har de? , bladpar ett, ska vara nästan i marknivå annars har du alldeles för lite ljus.
Ingen expert på chili men för att vänja dem får du ta av skyddet nån timme bara första dagen -de är redan så rangliga om de är 7 cm med bara två bladpar.
Förhoppningsvis tål chili att planteras ner men det får du fråga nån grönsaks expert om.
Ok, trodde de skulle se ut så där men skall bladparet vara i marknivå har de verkligen ringlat iväg...får skaffa belysning då....rackarns oxå, hade tänkt klara mig utan den tusenlappen på detta
kerstin z5-6
10-03-2014, 07:05
Det kostar inga 1000 lappar , en gammal lysrörsarmatur + ett vanligt lysrör kallvitt över sådden löser problemet. Färdiga nya inklusive rör finns tex på Rusta och jula
Piccante
10-03-2014, 10:26
Chili brukar bli ungf 1cm höga innan de får karaktärsblad. De har ofta ett ganska upprätt växtsätt som unga. Man kan mycket väl göra som med tomater och plantera dom lite djupare när man skolar om dom så de blir mer stabila.
Jag har en skrivbordslampa med kompaktlysrör över min pluggbox, 6400K (ljusvärde). Finns lågenergilampor som är lämpliga som växtlampor som du kan skruva i vilken armatur du vill. Man kan enkelt fixa lite extra belysning hemma för den tiden plantorna behöver det.
Ja jag gjorde faktiskt slag i sak idag och köpte ett växtljusrör och ordnade en hängannordning. Kostade 400 totalt ganska överkomligt ändå.
ironpower
10-03-2014, 18:59
Måste bara tipsa om denna sida om det gäller Chili
http://www.shaggkvist.se där finns det mesta du behöver veta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.