Ally
Jag hittade dom här när jag grävde i markbädden i växthuset.
Det jag inte har bild till är 2 cm långa, tråd-tunna vita maskar i krukorna i växthuset.
Ska dom få vara kvar i jorden, eller hamna i komposten, eller i skogen, eller ...avlivas?
(för storleks referens, larverna ligger på en vanlig handspade i bilderna - det var lite svårt att få skarpa bild, men kanske syns tillräckligt ändå...)

#1a. Till vänster, 1mm x15 mm vit mask
#1b. Till höger, 2mm x 7-8 mm larv
[attachment=80404:DSC_1229...800x749_.jpg]

#2 gråa 3 mm x 20 mm
[attachment=80407:DSC_1308...427x440_.jpg]

#3 långa snabba med många ben, springer snabbt undan från ljuset, 1 mm x 3-4 cm
[attachment=80408:DSC_1316...800x600_.jpg]

#4 ganska stora, 5mm x 20 mm
[attachment=80405:DSC_1247...440x336_.jpg]
jaj-51
http://bionema.se/ kanske kan vara till hjälp?
fvd
Det är i alla fall inte pingborrar det vet jag eftersom jag har haft tusentals i mina gräsmattor.
Gossen Ruda
Lite svårt när man inte har djuret i handen för studier och framför allt att inte rörelsemönstret syns. Några gissningar.

1a. Kanske en vetefan-mask? smile.gif Möjligen en enkytree eller troligare en fluglarv.

1b. Svårt att se.

2. Troligen harkrankslarver.

3. Tusenfoting: Enkelfoting, Chilopoda. Jordkrypare, Geophilus sp.

4. Fjärilslarv? Något jordfly i så fall.

Tusenfotingen är ett rovdjur likaså en del fluglarver, övriga lever på antingen levande växter eller dött organiskt material.

Jag tycker, låt krypen leva. Är det inga större mängder så lär de inte påverka odlingen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon