Full version: Sandelträd (doft)
MRLINDELL
En del helt otroliga dofter man kommer i kontakt med innehåller mer eller mindre av något som heter typ Sandelträd, vad är det och hur får man tag på det?
Ina
Sandelträ som eterisk olja finns att få tag på i butiker som säljer rökelse och liknande... rolleyes.gif

Kom på att man kan köpa "pulver" - bark?, trä? - för att använda vid inläggning av ansjovis. Välsorterad matbutik är det som gäller då!
Fenja
Äkta sandelträ heter Santalum Alba. det är en halvparasit på palm och bambu, släkt med mistel. Kan också anta trädform och blir då upp till 20 m högt. Med ålder blir barken grov och mörk- till rödbrun, ju mörkare desto mer doft. Maximal oljehalt vid 50-60 års ålder, då den skördas med rot och allt. Var man får tag på den vet jag däremot inte...
Mvh
Fenja
Fenja
Vit Sandelträolja (den äkta) finns på www.crearome.se, 5 ml kostar 103.00 och 10 ml 193 riksdaler.
Mvh
Fenja
Ingrid på Västkusten
Jag är inte alltid förtjust i crearomes kvalisorter på sina eteriska oljor. Rekommenderar faktiskt i så fall inköp ifrån internetsiter utomlands ifrån :-)

Jag ahr en äkta och en oäkta och det lustiga är att den oäkta luktar faktiskt godare - nåja inte allt i den är oäkta egentligen den består av en del äkta med LOL

Hälsar ingrid doftfreak
Fenja
Hej Ingrid!
Nu blev jag nyfiken, beställer blandannat burkar från Crearome och har funderat på de eteriska oljorna, på vilket sätt tycker du att de är undermånliga? Om du har lust att berätta? Kan du tipsa om någon av de utländska sidorna?
Mvh
Fenja
Ingrid på Västkusten
Todeloo Fenja,

Jag har beställt ifårn en del firmor utomlands samt är med i en del diskussionsgrupper på Internet om just detta.

Två av de absolut bästa toppfirmorna för eteriska oljor för aromaterapianvändning är bl a

Butch Owen

Natures Gift

Beställ å prova - finns en del bra firmor i Tyskland med - det finns en uppsjö bra till men dessas websister är mkt informativa. Sedan beror det helt på vad Du använder oljorna till - hemmatillverkning och hemtillverkning - aromaterapist etc etc. Crearome har ju enmonopolställning i Sverige och har mkt bra katalog och info etc etc men mer äkta vara (outspätt) får Du knappast än ifrån dessa två mkt välkända och berömda firmor.
Mycket nöje!

Hälsar ingrid
Fenja
Tack för informationen Ingrid!
Jag använder oljorna till lite av varje: Parfym, oljelampor, liniment och olika cremer och salvor. Därför är bra kvalitet ganska avgörande! Har köpt massor tidigare när jag reste ofta till England men dessa börjar vara på upphällningen nu.
Mvh
Fenja
Ingrid på Västkusten
Annars finns ju Amphora-Aromatics och FPI i England om Du är ute efter större mängder..... plus en del kan man köpa på postorder ifrån Korsica direkt ifrån destillerierna med ( lavendel mest).

Hälsar ingrid
Fenja
Du kan då allt! Nej, just nu är det inga större mängder jag är ute efter, så jag spar ditt sista tips för kommande behov och beställer från en av sidorna du rekommenderade tidigare. Verkar jättebra! Tur att vi har dig här på Sveriges framsida! biggrin.gif
Fenja
MRLINDELL
Jag är mest intresserad av att ha några stänk i ett bubbelbad tongue.gif
kerstin z5-6
Då tycker jag du ska satsa på Ingrid på V s ,badbomber -de är laaavly smile.gifsmile.gif
beställs via hemsidan smile.gif
MRLINDELL
Jag har provat några liknande köpta på Centralen i Stockholm som doftade kanel mm men de skummade på tok för mycket. Badkaret såg ut som en sufflé och man fick knappt luft. Många badsaker skummar för mycket i ett bubbelbad och för lite i ett bad utan bubblor. På vintrarna är också mängden olja intressant, allt blir så torrt och statiskt. Schampo och Badskum är ofta nästan samma sak, ofta skiljer bara mängden olja och så priset förstås.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Jag kör med mina hemgjorda kakaosmörsbomber på vintern, vipås är man insmord och behöver inte tänka två ggr.

Badbomer ja - det är ett kapitel för sig. De kommersiella skummande innehåller ju tensider så är ju inte bra för miljön eller huden alls - men badbomberna använder jag mest för oljan och doftens skull :-))

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon