Elisabeth P
Nu har det börjat gro en del i mina sådder som jag haft inne på diskbänken i 18- 20 grader.
Några små frågor om hur jag ska gå vidare....

1, Ska jag nu sätta ut dem i garaget där det är ca 5-10 grader och lysrör med taimer?

2, Ska jag ha plast över dem fortfarande?

3, De som inte grott... ska de vara kvar inne eller kan de gro om de åker med ut i lite svalare temp?
Åsa, mälardalen zon 2
Vilka växtslag handlar det om?
Elisabeth P
Följande har jag sått:
Med röd text skriver jag vad som hänt/ vad jag gjort

änglatrumpet, ej grott
törnrosas kjortel, ej grott
tacanotume chili, ej grott
physalis, ej grott
physalis pineapple, ej grott
physalis strawberry, ej grott
palmlilja, ej grott

meconopsisi betnocifolia, blå bergvallmo, står ute under trappan med plast över
meconopsis grandis, står ute under trappan med plast över
campunala punctata, prickklocka, står ute under trappan med plast över
pyramidklocka, står ute under trappan med plast över
aconitum septentrionale ivorine, stormhatt, står ute under trappan med plast över

gojibär, gror en del små taniga- kvar inne under lysrör med plast över
vitlöksgräslök, gror en del små taniga- kvar inne under lysrör med plast över
Gul chili okänd art, gror en del små taniga- kvar inne under lysrör med plast över

luktärt lathyrus sativus azureus, gror alla 6 sedan några dagar- åkt ut i garaget under lysrör med plast över

Kanske någon här kan hjälpa mig med att säga om jag gjort rätt eller vad jag nu bör göra
kerstin z5-6
Meconopsis, bägge och campanula bägge kan tas in o gro inne, aconitum låt stå till den gror ute.
Elisabeth P
ok. Tack

Några frågor till.

1, Hjälper det att vattna underifrån innan de grott?

2, Behöver någon undervärme?

3, Är någon mörkergroende?
kerstin z5-6
Nej -tvärtom ,vattna igenom sådden en gång när du sår ,fram till dess du har grodd ,vattna aldrig mer än med en blomspruta så ytan fuktas.Ogrodda frö möglar och ruttnar om det är för blött

Nej

nej, och i sådana fall de skulle vara sådana frö täcks de enbart med ett tunt lager jord över fröet, vid sådd .De behöver inte stå mörkt för att gro. Inga av dessa är mörkergroende.
Elisabeth P
Tusen tack smiley_small_hug.gif

Finns ju risk att jag behöver så om en del då confused.gif men, men jag avvaktar o hoppas att de gror även om jag vattnat en del
kerstin z5-6
Tänk fuktig tvättsvamp så ska ytan kännas..på en frösådd. Fler frö drunknar ,fler småplant med än dör av för torr miljö,även om frösådd inte får torka ut så brukar plast över hålla fukten ok.
Åsa, mälardalen zon 2
De som hör till fam Solanaceae typ Physalis, änglatrumpet, chili lär inte gilla temperaturer nedåt +5-10C där bör man nog ha åtminstone +15C ifall man vill ha lite tillväxt med.
Elisabeth P
ok Åsa ... får fundera. Kanske ta tempen o se om det blir något varmar vid fönstret. Eller är det bättre att ha dessa sorter kvar inne i rumstemp 18 -20 grader? När de väl grott vill säja...än står de ju inne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon