Elisabeth P
03-03-2014, 19:52
Hej
Har tidigare trott att vallmo alltid bör direktsås för att de har känsligt rotsystem. Nu har jag börjat tvivla då jag läser lite här o var om folk som förkultiverar dem? Är det olika sorter som kräver olika eller är det bara jag som snurrar till det?
Jag har både pionvallmo och callifornisk vallmo, men det kan hända det slinker med någon mer innan tiden är förbi.... så hjälp mig gärna
Åsa, mälardalen zon 2
03-03-2014, 20:00
Ettårig vallmo-direktsådd
Flerårig-förkultivering
hattstugan
03-03-2014, 20:01
Jag sår alltid mina Vallmo på hösten numera!
Tror att det går bra att göra vilket som med Vallmon! Har provat med förkultivering en gång!
kerstin z5-6
03-03-2014, 20:11
Försådd är knepig eftersom de tål omplantering så dåligt -de fleråriga skolar jag ut tidigare än allt annat så skadas inte pålroten.anueller ofta direktsådd på våren.
Elisabeth P
03-03-2014, 20:14
Oj då.......och jag som inte vet vilket jag har
Har köpt lite här o var av privatpersoner. Finns det någon generell regel för hur jag vet vilka som är perenna eller ettåriga?
kerstin z5-6
03-03-2014, 20:16
vad de heter är ledtråden , så vad heter de?
Elisabeth P
03-03-2014, 20:18
callifornisk vallmo och pionvallmo. De har ju säkert finare latinska namn men jag vet inte mer än så.
Får väl i värsta fall så lite inne och lite direkt ute till våren
kerstin z5-6
03-03-2014, 20:23
CITAT (Elisabeth P @ 03-03-2014, 20:18)

callifornisk vallmo och pionvallmo. De har ju säkert finare latinska namn men jag vet inte mer än så.
Får väl i värsta fall så lite inne och lite direkt ute till våren
Karlifonisk vallmo -sömntuta -Eschscholzia californica ingen vallmo egentligen ettårig
Pionvallmo-Papaver somniferum ettåring
Hittas direkt om man kan det vetenskapliga namnen varav fördelen att lära sig dem:)
Elisabeth P
03-03-2014, 20:25
ok. Tack
Då blir det till att så ute mao
Vilket ger mer plats
kerstin z5-6
03-03-2014, 20:27
Vill bara påminna om dina meconopsis -som ju kallas blå bergvallmo utan att vara en vallmo
De har dock samma kinkebeteende som vanliga vallmo och bör omskolas så fort det är möjligt när de är mkt små och bara har två blad utöver hjärtbladen.
Elisabeth P
03-03-2014, 21:14
Tack. Måste ju bara bli bra med så här mycket expertråd.
Anna-Karin Lundberg
04-03-2014, 07:22
Så vallmo, haha, jag måste få berätta!
Jag är verkligen ingen "frö-människa" men fick vallmofrön av en trädgårdsvän som visste att jag gillar rosa blommor. Hon hade själv fått fröna av en släkting. Jag hade länge letat rosa dubbel jättevallmo och blev glad, tänkte att jag nog kunde lyckas så några frön.
Vallmofrön är ju pyttesmå så jag sådde i krukor för att inte "tappa bort" plantorna i min trädgård. Jag har det ganska vildvuxet, inga egentliga rabatter och dessutom gott om sniglar. Det grodde fint, jag började dela upp sådden i krukor, men hjälp vad det växte! Jag delade och delade, var för blödig för att gallra och för lat för att verkligen ta hand om sådden och sätta dem en och en på en gång. Det hela började växa mig över huvudet. Min enda tröst var att plantorna så småningom skulle gå att sätta ut i trädgården och att jag sen inte behövde göra mer, det skulle komma stora, fyllda rosa blommor sommar efter sommar...
Jag skulle iväg och träffa vänner och eftersom jag beklagat mig över mina odlingar som svämmade över så hade de bett att få några plantor var. Jag planterade om för att få en bricka med "ge-bort-krukor" och hade bråttom iväg och vid bilen tappar jag min nyckelknippa ned i brickan med krukor. Förstås blev några blad knäckta och när jag svärandes plockar bort dem stannar jag upp. Vänta nu... Det här ser inte ut som de håriga blad jättevallmon brukar ha...
Det visade sig vara vanlig ettårig vallmo och jag kände mig så lurad. Jag hade av någon anledning helt tagit för givet att det skulle vara perenn vallmo. Allt detta jobb, jox med krukor och jord, noga passning med vatten och jakt på sniglar. Allt detta jobb för en enda sommars blomning!
Första bilden visar hur krukorna såg ut. Det är inte plocksallad, det är vallmo. Förutom det som syns på bilden hade jag ytterligare fjorton lika dana krukor. Men de blommade en vecka mot slutet av sommaren och visst var det fint. Men INTE värt besväret!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.