Full version: funderingar
Elisabeth P
Tror att man skolar om när första riktiga bladen kommer - stämmer det, eller när skolar man om?

När de grott - ska de ut till svalare plats då även om de är små o rangliga, eller hur länge väntar man?

Vill så gärna klara allt spännande jag sått i år, därav alla frågor

kerstin z5-6
Ja , somliga är det bråttom med andra kan stå länge i sina byttor.För alla perenner gäller dock att utskolning till egna krukor om än små , med bra gödslad jord ger en kick och får dem att fa utveckla rotsystemet vilket man vill. Så snart de är utskolade och ska växa på sig vill man ju ha knubbiga kompakta välbladade plant, vilket fås i en något lägre temp än rumstemperatur, under ljus.Har man möjlighet att flytta till ett sådant läge med mkt ljus förstås blir resultatet bättre.
Har man inget extraljus på de nygrodda har man inget val-de måste under ljus annars blir de eländiga o långhalsade.Fönsterljus är i stort sett värdelöst .. det har ingen större effekt alls
Elisabeth P
Jag har ljus inne med, fast det är spottar under diskbänken. inget lysrör och ingen taimer.
Där står de nu, men några börjar allt se bra ranliga ut.

Hinner inte nu, men får försöka skola om några små i morgon. chili, gojibär, höstvädd och vitlöksgräslök har grott hittills.
kerstin z5-6
rangligt är = för lite ljus..ett enda lysrör gör stor skillnad.Du sår har jag sett, i stooora,djupa byttor, gör inte det
Har du bara 10 -20 små frö ,så i bytta 8x8 cm= stor som en bytta för penseer man köper.Tar mindre plats och är mer effektivt .En sådan bytta kan ge 80 plantor. För lite fler frö -en liten bregottstorlek på såbyttan, de är där så kort tid och såjord kostar pengar. Timer är bara viktigt för kostnaden 16 tim är minimum-mer gör inget.Ljus 10 cm över sådden är däremot jätteviktigt-det duger inte med spottar tror jag.
Det går inte att hoppa ett enda steg i växtodling.. från frösådd till jord i perennrabatten om man vill lyckas..Lite som att baka och följa ett recept:)

Sen kommer man alltid i stadiet var man ska få plats med allt, efter utskolning ..innan man kan ta ut dem och avhärda:)
Elisabeth P
Förstår inte riktigt Kerstin confused.gif .
Jag sår i pluggboxar som visserligen är höga men supersmala och små krukor 5x5 cm. Dessa ställer jag sedan i stora tråg med plastlock över.
Spottarna över diskbänken är istället för lysrör och ger en bra arbetsbelysning, dock kanske detta inte är riktigt tillräckligt.

Idag har iaf fler frö börjat gro, vilket känns roligt yahoo.gif
Jag planterade om de mest rangliga och satt i små krukor med bra jord. Några fick ut i garaget 5-10 grader under lysrör och några fick vara kvar inne.....detta för att se vilket som funkar bäst då de ff är mycket små.
kerstin z5-6
Ok det är de stora trågen jag sett... förstår, men rottrainer ,plugg är helt onödigt med perenner särskilt de som bara ska vara där i några få veckor till de grott.De är gjorda för grönsaker , morötter,anueller mm och växter med pålrot samt större frö man sår ett o ett. men det är en smalsak och du måste hitta ditt favvo sätt att så.

Kom ihåg smile.gif
De du nu omskolat kommer att idka underjordisk verksamhet" i nån vecka eller mer-någon tillväxt ovan jord är det inte sannorlikt att se direkt -så hav tålamod.
Elisabeth P
Ok. Tack.

Kan man vänta med att så de flesta sommarblommor (det är det vi kallar anueller....eller?)

Funderar på att så lejongap bl.a och kanske lobelia
kerstin z5-6
Lobelia nu övriga kan vänta ett tag de tar mkt kortare tid.
Elisabeth P
thanks.gif
jocke_u
Spottar, då är det förmodligen vanliga halogenlampor vilket inte är bra, formodligen bättre i fönstret. Glödlampa och halogen ger väldigt lite användbart ljus och mycket värme.
Det bästa budgetalternativet som funkar är flouruserande ljus dvs. lågenergi och lysrör. Häng en 45W lågenergi från biltema över så får dom ok ljus iaf.
Annars är metallhalogen och högtrycksnatrium att föredra, alternativt LED men då är det stora summor för att få en vettig styrka över stort område.
Ålgryte
Natur och Trädgård har en detaljerad beskrivning över "Uppdragning av utplanteringsväxter".
Där finns också en såtabell som bl.a anger groningstid, temperatur och svårighetsgrad! Den är till stor hjälp för mig som är otålig och vill att det ska gro tummenupp.gif
Elisabeth P
Ok, Tack

Har nog haft lite tur med de som grott hittills.....Nu blir det flytt till fönster

Ska spana in länken Ålgryte, den verkar ju kanon. tack
kerstin z5-6
Varför till fönster? har du lysrör där?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon