Full version: svamp på björk?
Belinda
Hej
vad kan detta vara som jag fått på en björk..?
Tack:)
Gossen Ruda
Sprängticka eller Chaga (Inonotus obliquus). Anses som hälsobringande. Googla! smile.gif
Belinda
CITAT (Gossen Ruda @ 04-03-2014, 14:01) *
Sprängticka eller Chaga (Inonotus obliquus). Anses som hälsobringande. Googla! smile.gif

Hej!
Ja de e det va!? Det var vad jag trodde men ville ha en bekräftelse på detta!;)
Har läst att den förekommer på ca 1/5000! O är mycket hälsosam att koka te på.
Men den kan väl inte förväxlas med andra tickor? Iallafall inte björkticka..som ser helt annorlunda ut.
Gossen Ruda
CITAT (Belinda @ 04-03-2014, 14:07) *
Hej!
Ja de e det va!? Det var vad jag trodde men ville ha en bekräftelse på detta!;)
Har läst att den förekommer på ca 1/5000! O är mycket hälsosam att koka te på.
Men den kan väl inte förväxlas med andra tickor? Iallafall inte björkticka..som ser helt annorlunda ut.

Svampen går knappast att förväxla med något annat. Höjs till skyarna som undermedel men är förmodligen bara inte skadlig. smile.gif Jag läste nånstans att den skulle leva i symbios med trädet men sanningen är att alla tickor som lever på träd är parasitiska och mer eller mindre skadliga. För trädet.
Belinda
CITAT (Gossen Ruda @ 04-03-2014, 15:09) *
Svampen går knappast att förväxla med något annat. Höjs till skyarna som undermedel men är förmodligen bara inte skadlig. smile.gif Jag läste nånstans att den skulle leva i symbios med trädet men sanningen är att alla tickor som lever på träd är parasitiska och mer eller mindre skadliga. För trädet.

Ja det är nog sant att den är mest skadlig för trädet:( ,läste att trädet kan klara sig i upp till 15 år ca.
Denna björken som jag har e så gott som död..
Ja det ska vara mycket hälsosamt att dricka Tea gjort på denna ticka..får se om jag vågar sweatingbullets.gif
Huggorm
Det där svarta trodde jag var någon sort bakterieinfektion eller liknande, jag visste inte att det var en ticka. Hur som helst ser jag det bara på björkar som är i ganska dåligt skick. Det är inte ofta jag rekommenderar att ta bort ett träd, men stod det en björk med sån där svart infektion nära mitt hus så skulle motorsågen komma fram.
Belinda
CITAT (Huggorm @ 04-03-2014, 16:38) *
Det där svarta trodde jag var någon sort bakterieinfektion eller liknande, jag visste inte att det var en ticka. Hur som helst ser jag det bara på björkar som är i ganska dåligt skick. Det är inte ofta jag rekommenderar att ta bort ett träd, men stod det en björk med sån där svart infektion nära mitt hus så skulle motorsågen komma fram.

Nä det är inte en bakterie infektion utan en mycket dyr" svamp;)
Som tur e så står den i min skogs tomt o inte nära huset, men nu ska den skördas under nåt år eller så och sen tas ned.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon