Fluttershy
Hej!

Jag har igen fått en Cyklamen i present av vänner. Det måste vara en vanlig "gå-bort-present". Men jag har aldrig lyckats få någon Cyklamen att överleva hos mig.

Jag (och min nya Cyklamen) skulle vara tacksam för tips på hur andra gör för att få dem att trivas. Antingen så vattnar jag för mycket (blommorna hänger) eller för lite (blommorna hänger) eller så får de inte optimalt med ljus eller för mycket ljus. Jag vet inte! Ska de stå ljust eller inte? Skulle vara kul om jag lyckades få den här att överleva!

Åsa, mälardalen zon 2
Cyklamen vill ha det svalt gärna runt +10-12C och ljust de brukar bli hängiga i rumstemperatur så därför odlas de mest som slit och slängväxt numera det är få som bor i kalla hem numera.
Boxer
Mina vattnar jag med regnvatten eller snö när det finns. På sommaren åker de ut i trädgården på något skuggigt ställe, och på hösten är de överösta med nya små knoppar när det är dags att ta in dom igen.
Fluttershy
Tack! Då vet jag att största felet troligtvis är att det har varit för varmt inomhus. Ska prova att ställa ut den när det kan bli väder för det. Får se om den klarar att överleva...
Meccah
jag har också hört att dom ska stå kallt eftersom det är en "utomhusblomma". Dock så berättade en kollega till mig att, Cyklamen mår bra av att vattnas med en isbit varje dag. Om man har den inne förstås smile.gif
Bassam
Hej
För att man ska behåller Cyklamen fint behöver man:
1 Cyklamen vill ha ständigt fuktig jord som inte är våt.
2 Man kan vattna dem underifrån, genom att lägga krukan i skål full med vatten nästan 30 minuter
3 den tycker inte om kalk vatten om de fick kalk vatten blad blev bleka.
4 håll jorden fuktigt men inte blöt.
5 stjälkan som har vissna blommor ska borta hel.
6 trivs å svala platser samt inglasade balkonger och uterum. Växten klarar temperaturer ned mot 0°C. de behöver bra ljus men inte varm.

Obs
Om man ger de bra skötsel ska man få fin planta.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon