Full version: Bilar växer
Gossen Ruda
Min första SAAB 99 var 168 cm bred, mycket bred för den tiden. Min nästa 900 var 169 cm. Min 900 typ 2 var 171 cm. Den senaste 9-3 är 176 cm. Jag måste bredda infarten till min parkering. laugh.gif
Piccante
Bilarnas bredd följer nog den bilburna befolkningens ökade bredd laugh.gif I USA verkar de flesta köra stora SUV.
Huggorm
Jag har en bubbla och blev förvånad över hur trångt det är i dem, man sitter verkligen axel mot axel där. Det gör man inte i dagens småbilar.
Carl

Det gör väl alla med tiden smiley_small_hug.gif
hattstugan

Att bilarna blivit bredare märks tydligt på P-platserna! Är ju nästan omöjligt att ta sig ur om det står en SUV
på var sida om en vanlig bil!
theseraphim
Alla bilar har växt men suvarna blir allt mindre och ersätts ju allt mer av Cross Overs. Kommer ihåg för relativt ganska många år sedan så kommer ni säkert igen Hummer hysterin, inte sådana där delikata skaldjur jag äter med bubbel utan alltså detta as till Suv. En bil spunnen ur amerikanska försvarets HMMWV(Hum-Wee...Hummer) och totalt gigantisk och en i närområdet köpte en sådan och lät mig provköra, stor klumpig, obekväm osv men givetvis lite mäktig känsla. Provkörde förra året en Mazda CX5 vilket tillhör senaste gen inom suvarna och jisses det var som att körs en betydligt mindre bil, smidigt o enkelt. Körde förra veckan en Renault Captur som är en så kallad CrossOver eller mini suv och den var hur kul som helst att köra, lite som en pigg golf med högre markfrigång. Nu snurrade jag iväg här men summan av detta var att just Suvs började trenden med att big is better men har nu evolverar till less is more då de flesta satsar på mindre och praktiska suvar.
På den vanliga marknaden så blir bilarna överlag större. Min första bil var en VW polo från mitten av 90- talet och den var så liten så man fick klaustrofobi. En vän köpte en helt ny polo förra året och jag lånade den över en helg och den är ju större än golfen var förr, fyra vuxna och gott om bagage utan problem!
Det här har fått mig allt mer att fundera på Sveriges besatthet av stora kombis, vi driver med jänkarna att de kör onödigt stora bilar men hur många i Sverige behöver verkligen så pass stora kombis? I resten av Europa klarar de dig oftast med mellanstorleken utan problem, varför är vi så fruktansvärt besatta av att köpa stora kombis fastän vi inte behöver det. Några gamla vänner till familjen är ett bra exempel, gift par i 60-åldern med vuxna barn utan husdjur, utan husvagn och bor i lägenhet. De bestämde sig för att byta bil förra året och så frågade de mig om jag kunde luska runt lite på nätet efter någonting bra, behövde inte vars det billigaste kan man säga.
Tittade runt och visade dem bilar som Peugeot 307, Ford Focus, VW Polo/Golf, Audi A3, BMW 3 serie osv så överlag inte minibilar utan lagom stora bilar. Tror ni det gick hem..."Neeej det är bra med lastutrymme osv" så vad tror ni valet blev för detta par som sällan lastade mer än fyra Icapåsar? En Volvo Xc70 med typ 240hk diesel(tänk Zlatan-Volvo reklamen" och en massa lullull...den bilen har väl haft en tur till göteborg(10mil enkel) som längsta mål annars rullar den inom stan. En jättefin bil och visst kan jag väl köpa en sån men då måste den ha ett syfte och anledning som motiverar köpet.
Nu blev jag väldigt motornostalgisk;)
Carl

I alla köp är det en kamp mellan det logiska jaget och jag vill ha jaget! I de flesta fall så vinner jag vill ha jaget. Annars skulle 95% av befolkningen köpa en bil som är max i VW polo klassen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon