Stefan A
04-03-2014, 18:08
Jag har en gran med dålig fart. Någon som kan tipsa om hur jag får igång den?
Hej
Brunna ko eller hästgödsel och kompost passar också, jag menar gödsel som höja mullhalten i jorden,
H.Bassam
Huggorm
05-03-2014, 06:44
Är det en helt vanlig gran eller någon trädgårdsvariant? Om det är det senare kan det vara en långsamtväxande sort och då är det inte så mycket att göra. Om det är en vanlig gran kan det effektivaste vara att vattna, trägårsjord är ofta lite för torr för att vara optimal.
Stefan A
06-03-2014, 08:03
Japp, en helt vanlig gran som jag flyttade ner på gräsmattan från skogen för tre år sen. 2,5 m hög. Fick för mig att svaret skulle bli att frakta en hög skogsbarr och strö på. Men vatten kan alltså räcka? Jag har inte sett den sloka men det kanske inte granar gör ...
Eva i Skåne
06-03-2014, 08:41
Granar växer väl bara en sektion om året oavsett vatten, näring mm.
Om man ger extra näring tänker jag mig att dom växer mer på höjden och därmed blir glesare, men detta kompenseras eventuellt av att grenarna blir kraftigare...
Jag antar att det är en vackert växt gran du flyttat från skogen och har den stått på samma ställe i tre år nu borde den vara väletablerad. Jag hade bara låtit den vara och accepterat den naturliga växtkraften
Huggorm
06-03-2014, 16:17
Miljön i en trädgård kan bli nästan stäppliknande med solen som ligger på och det är inte vad gran föredrar. De är inte skapta för att stå ensamma, de vill stå tillsammans med andra träd så marken skuggas och håller sig fuktig. Innan de hittat det vatten de behöver i marken kommer de inte växa speciellt fort, men till slut har väll rötterna sträckt ut sig tillräckligt långt för att nå fram till något.
Hej
Vi ska tänka riktigt på gödsel. om man gödsla på gödsel som har mycket kväve, man ska få mera grönskar, och tvärtom om man använder gödsel som har lite kväve och mera
kalium o fosfor ska man få mera blommor och frukt, så man kan välja gödsel som passar situationen.
H.Bassam
Gossen Ruda
07-03-2014, 07:16
CITAT (Bassam @ 07-03-2014, 00:07)

Hej
Vi ska tänka riktigt på gödsel. om man gödsla på gödsel som har mycket kväve, man ska få mera grönskar, och tvärtom om man använder gödsel som har lite kväve och mera
kalium o fosfor ska man få mera blommor och frukt, så man kan välja gödsel som passar situationen.
H.Bassam
Det vore bra om du bara svarade på frågor där du förstår frågan. Grönsaker, blommor och frukt på gran? Lägg ner svamlet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.