Gullspiran
Är nyinflyttad i ett radhus sedan i somras och det var inte mycket gjort med trädgården. Nu försöker jag planera lite inför våren och allt som ska göras smile.gif Det finns en rabatt utefter hussidan i västerläge där jag funderar på att plantera lavendel. Men det vore kul att blanda upp lavendeln med någon/några andra perenner. Har någon något tips till mig?
kerstin z5-6
Antar att läget är soligt , lavendel är ju spiror så föreslår blommor med annan form .Violer lammöra,brunnera, heuchera i silver med flera
Bassam
Hej
Lavendel trivs i svala regning vinter och torr varm sommar, s[ det passar att plantera med dem medelhavstema som Rosmarin och rosor.
H.Bassam
kerstin z5-6
Rosmarin är dock inte härdiga i Sverige
Bassam
Hej

Rosmarin är dock inte härdiga i Sverige med medelhavstema, men kan vi plantera de i krukor, för att skydda dem under dåliga på miljö , och lägga de ute när möljö blir bättre till, detta ska bli min framtiden projekt dem.

Hej

Rosmarin är dock inte härdiga i Sverige med medelhavstema, men kan vi plantera de i krukor, för att skydda dem under dåliga på miljö , och lägga de ute när möljö blir bättre till, detta ska bli min framtiden projekt dem.

Obs

Om du kan åka till Dubai och se, hur de plantera alla växter på Desert miljö.

H.Bassam.

H.Bassam
Natur liv
Där jag bodde tidigare planterade jag rosor bakom lavendelhäcken. Det var jättevackert med de gula, relativt stora rosorna till de små, blålila lavendelblommorna. Rosenbuskarna blev högre än lavendeln och jag tyckte att de passade bra ihop. Så vill jag gärna plantera igen, om jag bara hittar en lika bra plats.
Gullspiran
Tack för era tips! Ska fundera igenom allihopa smile.gif

Förresten, jag har alltid fått höra att rosor kan vara svåra att ha. Att de lätt får ohyra m.m. Stämmer detta eller kan det vara så att olika sorter är olika känsliga?
kerstin z5-6
Rosor är underbara och lättodlade , välj sort efter din zon bara,platsen bör ha 6 tim sol och rosen ska inte planteras för tätt emot väggen bara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon