Anna-Karin Lundberg
05-03-2014, 07:41
Jag knyckte ett skott ur en rabatt när jag var på besök hos vänner i Finland, bara för att jag ville ha med ett minne från resan. Jag har ingen aning om vad det kan vara, men hoppas att det är en perenn och inte ett ogräs. Det växte ett stånd i en halvt övergiven rabatt, de torra stänglarna var 80 cm höga och man kan ana ihoptorkade blomställningar på den torra vippan.
Jag tänkte sätta den i kruka tills jag vet vad det är, men jag är nyfiken.
Ja helt lätt är det ju inte, men skulle jag gisa så skulle jag (tyvärr) gissa på sånejlika.
Anna-Karin Lundberg
07-03-2014, 06:49
Ojdå, ja, då får jag se till att ha den i kruka tills jag är säker på vad det är.
Jag funderade på om det kanske kunde vara höstflox?
Den växte i en igenvuxen rabatt ihop med torra, väldigt höga stänglar av rölleka. Det verkade vara bra jord och jag tror att det var ganska ljust på platsen. Det "har varit" en rabatt framför ett radhus, men den som bott där har inte skött rabatten på länge, så det växte gräs i den. Det såg ut som ett "stånd" med den här växten och sen av det som såg ut som hög rölleka. Om det är några ledtrådar. Fast såpnejlika trivs ju överallt, eller hur?
Fast det är väldigt likt de skott som nu tittar upp i min rabatt och det är höstflox. Fast du får väl avakta och se. Kan ju bli en rolig överaskning. =)
Om det är såpnejlika så borde den ha spridit sig i rabatten - den vill liksom det
kerstin z5-6
08-03-2014, 12:44
Fast hon har den ju i kruka ?
Håller med andra avvakta och se , visst kan det vara höstphlox men lika gärna såpnejlika -när bladen kommer lär det synas bättre.
Anna-Karin Lundberg
09-03-2014, 06:47
Där jag tog den stod det kanske 10-15 torra stänglar som ett stånd i rabatten och höll sig inom det som en gång varit rabatt, nu var det övervuxet med gräs eftersom det inte blivit skött på länge. Om det är såpnejlika borde det kanske ha varit ett större bestånd, ifall såpnejlikan inte flyttat dit nyligt.
Jag har den i kruka tills jag vet vad det är, jag HOPPAS det är något annat än såpnejlika som väl får ses som ett ogräs - om än med vacker blomning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.