Jag brukar inte klippa ner eller städa rabatter på hösten. I fjol planterade jag tulpaner, narcisser, krokusar och lite blandade lökar. Fick tips i vintras att lägga på granris, det skulle visst fådjuren ogilla så när jag gjorde lite fint på trappan inför advent la jag på ris på några rabatter.Nu börjar det växa under, så idag tog jag bort ris klippte ner visset och pysslade lite.Men rådjuren då tänkte jag hade inget bra medel hemma så jag tog några små grankvistar och ställde runt kanten på rabatterna.Ska bli intressant att se om de ratar rabatten.För de vore ju INTE kul om mina blommor blir uppätna.
duo2010
05-03-2014, 21:35
CITAT (Klint @ 05-03-2014, 18:57)

Jag brukar inte klippa ner eller städa rabatter på hösten. I fjol planterade jag tulpaner, narcisser, krokusar och lite blandade lökar. Fick tips i vintras att lägga på granris, det skulle visst fådjuren ogilla så när jag gjorde lite fint på trappan inför advent la jag på ris på några rabatter.Nu börjar det växa under, så idag tog jag bort ris klippte ner visset och pysslade lite.Men rådjuren då tänkte jag hade inget bra medel hemma så jag tog några små grankvistar och ställde runt kanten på rabatterna.Ska bli intressant att se om de ratar rabatten.För de vore ju INTE kul om mina blommor blir uppätna.
Good luck! Blodmjöl pudrat över brukar INTE råodjuren gilla men lökväxterna!
Gunilla
Blodmjöl gillar reeeeven den greeever jättebra den med. Suck.
hattstugan
06-03-2014, 09:55
Tips mot Rådjur: Stick ner taggiga kvistar vid de växter som är intressanta för rådjuren! Dom är känsliga på nosen!
Har testat det här och det är nog det enda som fungerat även mot andra djur som tex hare!
Jaha då ska vi se, jag har varit ute å grejat idag med, blir inget mer förrän i morgon. Det finns nåt i förrådet men om det är blodmjöl, benmjöl, eller rhododendron gödsl kommer jag inte ihåg! Hmm grannen såg räven precis utanför vår husvägg förra veckan så nu får jag allt grönna lite.
Hej
Du kan vilja benmjöl på grund av de tar långt tid för att lösa på vatten, man kan lägga de med Amoniak på väv säk som har hål underifrån, och sen kan hänga de på växter.
Obs
De rådjur kan bara borta på grund att de tycker inte om lukt.
H.Bassam
Nenna på Aspö
19-03-2014, 15:45
När jag gick utanför dörren igår insåg jag att rådjursrackaren varit ända upp på trappen och smaskat på mina stackars penseer. Där är det inte riktigt läge för illaluktande röror, i så fall kommer jag inte kunna sitta ute och fika på åtskilliga veckor - vilket ju vore synd. I väntan på en mer permanent lösning petade jag ner grillpinnar i krukorna för att åtminstone göra det besvärligare för dem. Tulpaner är det inte tal om här i trädgården. Eller snarare: hela trädgården är full av små söta botaniska tulpaner men förra våren var det hela tre (3!) lökar som gick upp i blom, resten blev avätet. Nästa tur till plantskolan får jag köpa på mig blodmjöl, ammoniak och oasis och sätta ut på baksidan där odjuren kommer in i trädgården, i ett längre perspektiv är ett stängsel ett måste, även om jag fortfarande velar om hur det ska utformas.
Hej
Nu säljer butiker järnnät som ska lägga över växterna och lätt att fasta dem i marken, Detta hjälper mycket mot rådjur.
H.bassam
Gossen Ruda
20-03-2014, 08:16
I längden är det bara ett staket som hjälper. Det behöver dock inte vara jättekraftigt, jag klarar mig med uppspända trådar med 2 dm avstånd.
Jag har testat det mesta. Det enda som hjälpte var fårull, upphängt i nätpåsar i buskkvistar. Väldigt effektivt! När jag städade undan lite förra våren och tänkte att ullen nog gjort sitt - vad tror ni hände!? Vips var råddisarna där på höstkanten och nafsade bl. a. i Rhododendronbuskarna!
Nenna på Aspö
23-03-2014, 17:55
Pinnarna hjälpte föga, rådjuren har åter varit ända uppe vid ytterdörren och tuggat på penseerna i korgen på väggen. Nu provar jag att chilikrydda blommorna för det läste jag eventuellt skulle fungera. Traktens rådjur tycks förövrigt dåligt informerade om vilka växter som ska vara rådjurssäkra, de glufsar glatt i sig både idegran, pion, dagliljor och krokus. De sistnämnda tycks de dock bara ge sig på innan de gått i blom - är det någon annan som också lagt märke till det fenomenet?
Hej
Det finns olika sätt kan man skydda sina växter från rådjur som:
1 Man kan rulla växter med Fiberduk.
2 Man kan rulla växter på hönsnät,
3 Man kan lägga bra lampor omkring trädgård för att rådjur bekymmer.
Obs
Det är bättre med vanliga stängel eller elstängsel som går också någon halvmeter i jorden.
H.Bassam.
Anna-Karin Lundberg
24-03-2014, 07:04
Innan jag satte upp högt stängsel runt min tomt åt rådjuren allt, azalea, krokus, dagliljor, iris, petunia, jättevallmo och allt vad de nu "inte ska äta". Jag tror att vilda rådjur kanske inte väljer sånt, men trädgårdsrådjuren tycker bara det är spännande med lite udda smaker. Trädgårdsrådjuren tycker att skogsrådjuren är lantisar, det är ju bara "en matupplevelse" när det ibland "bränner till lite". Som när vi människor åker på semester och vill prova något annat än spagetti och köttfärssås.
Själv gillar jag sushi och särskilt när wasabin "fräser till" i munnen innan det snabbt lägger sig, jag tänker att det är som när rådjuren äter en kvist idegran eller en bit iris.
Högt staket - jag älskar det! Idag ser jag med glädje på rådjur och hjortar trippa runt i området, för ingen kommer längre in hit och förstör. Tidigare blev jag galen, skrek och sprang ut ur huset om jag så bara skymtade dem på grannens tomt...
Gossen Ruda
24-03-2014, 07:42

Jag känner igen känslan.

Mitt mycket klena staket bestående av uppspända trådar håller även ute älgar som om de försökte bara hade kunnat gå rätt igenom staketet.
Nenna på Aspö
31-03-2014, 19:38
Kan meddela att jag fått behålla resten av penseerna efter att jag strött chilipulver över dem. Rådjuren har varit uppe på altanen och kikat, de har lämnat skräp och klövspår efter sig, men blommorna har fått vara ifred. Det finns således ett luktfritt sätt att hålla dem borta från krukor, åtminstone. :-)
Ja inte är det lätt inte,men intressant att läsa om hur ni gör.
Så här är läget här, jag plockade bort grankvistarna eftersom man inte såg krokusen,men snart märkte jag att någon varit där inget var uppätet men någon hade grävt. Det fick bli inköp av blodmjöl som jag hade på där jag har mest lökväxter +i en annan rabatt. Efter flera dagar utan spår av nån inkräktare märker jag att de valt en annan rabatt med en annan meny och utan blodmjöl det är aqlejor som jag sådde ifjol! men nu är de uppätna liksom några tulpaner och även gamla aqkejor i en tredje rabatt. Nu har jag haft blodmjöl på alla rabatter +grillpinnar med tvål så får vi se jag vill helst slippa staket men vill ha kvar blommorna. Fortsättning följer
Anna-Karin Lundberg
05-04-2014, 05:35
Precis när jag läser det här, strax innan halv sju en lördagsmorgon, hör jag mina hundar skälla ute på tomten. Eftersom det är tidigt skyndade jag mig ut för att tysta dem. De skällde på ett rådjur inne på min grannes tomt - trodde jag. Inte många meter mellan dem och endast nätstaket skiljde dem. Det är flera halvstora hundar, rådjuret tittade bara på dem och på mig, sänkte huvudet mot maken och nosade, lunkade långsamt runt på grannens tomt. Som att den visste att hundarna inte kunde hoppa över.
De är två, jag ser dem fortfarande stå och äta inne hos grannen. Men nu ser jag att det inte är rådjur utan hjortar! Hon har tre stora hundar, men just nu är de inne i huset. Rådjuren och hjortarna som flyttat från skogen och in i trädgårdarna är ju helt orädda! Jag är så nöjd över mitt höga viltstängsel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.