SättraBo
05-03-2014, 20:11
Hej,
Nu ska jag ge mig i kast med en ny trädgård. Men pengar finns inte, så det är frösådd. Hur lyckas jag bäst i STOR SKALA? Alltså flera hundra?
kerstin z5-6
05-03-2014, 22:25
Jag sår bra år -när jag är på hugget" 200 olika sorters perenner, (i viss mån efter intresse även buskar o träd) per säsong.Runt 2000-3000 plantor
Beroende lite på var du bor men även på när du vill ha alla plant klara kan du göra på olika vis
<beskriver mitt
Sår from januari-de som behöver kylas ute
tar in dem efter 6-8 veckor under lysrör , sår resterande varmgroende eftersom.
Lysrören är vanliga kallvita rör drar som en glödlampa < rör på ljus 14-16 tim / dygn
Skolar om eftersom, tar ut i växthus eller ut under fiberduk i maj, planterar ut i juni, säljer mitt överskott på växtmarknader och liknande
Inga fönster krävs -du kan odla i fönsterlös källare
Lägre temp utan rör är en fördel dvs att när rören släcks bli det svalare i rummet.
återkom gärna med fler frågor om du vill lycka till med din nya trädgård!
Hej och välkommen till odla!
Det är så kul att så och man kan få många blommor på en gång det är ju snyggt med fler plantor av varje sort. En sak man ska ha med i beräkningen är att perenner växer inte så mycket första året, eller de växer mest neråt.Lycka till, jag är en nybörjare men här finns mycket duktiga trädgårdsfolk som har svar på det mesta!
SättraBo
06-03-2014, 21:20
Tack! Vad kul.
Jag lämnade frösådd för 10 år sedan när jag alltid fick sorgflugelarver (el vad det heter) och övergick till att köpa perenner.
Jag trodde att ljus var ett måste, men det är ju klart att det kan ligga frön och gro i mull, utan ljus...
Finns det någon förteckning över de frön som måste ligga kallt, eller står det på påsarna?
Hälsningar
Jag frågar ofta här, har fått många svar av kerstin! mfl.Man kan googla på såråd och namner, på Allt om Trädgård finns en bra faktabank.
Ljus behövs, men fönsterljus är för dåligt, skaffa bra lysrör då kan du stå i källaren!
Jag lyckades inte länka men om du vill kan du kolla längre ner i min tråd Alla mina fröer (tror jag)
Där har jag fått utförliga anvisningar på en lång lista.Ibland förstår man inte, då frågar man igen!
Hej
Växtera frö har olika krav, så behöver man bestämma vilka växter vill man ha så kan man googla eller läsa på förpackning, de ger mycket informationen med garanti, så om man göra noga kan man spara tid och pengar.
H.Bassam
kerstin z5-6
07-03-2014, 02:44
Ett vanligt lysrör är så enkelt att rigga upp och billigt , håll till nånstans svalt -fönster kan du strunta i men det bör vara svalt, övervattna aldrig det ger sorgmygg direkt..
Använd såjord med perlit inte "så och kaktusjord.. i så fall är det bättre med ny plantjord uppblandad med perlit,se till att ha lysrören 10 cm över sådd , 14-16 tim per dygn och JA extraljus är ett måste men allt detta snack om speciella ljus är bara nys ...
[attachment=80431:156565_839514.jpg]
[attachment=80432:177079_837983.jpg]
kerstin z5-6
07-03-2014, 02:54
Frö som behöver en kylperiod varierar men du kan få bra svar här och även på nätet i övrigt
Och börja samla krukor. Man behöver fler än man tror. Godisburkarna från lösgodis är guld om man borrar hål i botten. Halvfull med jord till sådd och med locket på ett litet minidrivhus. I ett senare skede är de bra att omskola i, då helt fyllda. Brukar gå att tigga till sig i butiker som säljer lösgodis.
SättraBo
18-03-2014, 18:25
Tack allihop! Bra tips!
Jag har fått avin så nu ligger fröerna och väntar på mig. Hittat bra med potatis och lök, så nu får jag hoppas att jag lyckas lura maken till att hjälpa mig att gräva.
Godiskartongerna verkar som ett bra förslag. De är inte så svåra att få tag på.
Ljuset får jag jobba på - vad jag ska hänga det i... tål att tänka på!
kerstin z5-6
18-03-2014, 20:49
[attachment=80537:157440_427303.jpg]
Exempel på tråg ca 100 plant av detta enbart
[attachment=80535:utskolad.jpg]
utskolade
[attachment=80536:177805_427300.jpg]
sätter jag i dessa jag köpt för 15 år sedan en bra investering
[attachment=80538:255730_427287.jpg]
När det blir vår flyttar jag till växthus där inga lysen behövs med väl en frostvakt , men det går bra i källare till avhärdning startar
Godisburkarna måste dock göras en hel del hål under -jag tycker de är lite för stora för frösådd i större skala , går väldigt mkt jord, kartonger i plast sk tråg för tex köttförs 400 gram de lite djupare är utmärkta.
Snabbmats tråg allt går att odla i och sådjupet behöver bara vara 5 cm max djupt -de ska ju skolas så snart de grott.
Det går även fint att så i lite bredare plastkrukor, ryms ca 25 -50 frö om man skolar tidigt som jag gör med de flesta. De behövs ju hur som helst för utskolningen..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.