SättraBo
[attachment=80429:odling.JPG]Huset är vackert, miljön är fin (även om det inte syns på fotot från november). Men slänten... bläh...

I sommar blir det en altan i sydläget framför huset, och en trapp nedför slänten, så man inte slår ihjäl sig när man ska ned.

Jag tänkte att en stenträdgård, med sten och blommande växter, kunde vara trevligare än tunt gräs, mixad med kirs. Allra helst sådant som lockar bin och fjärilar, som kanske timjan, lavendel i kanten, ja, ni fattar.

Idéer? Tankar?

Den sten jag tror jag får tillgång till är rullstensmaterial. Gissar att kantigare hade varit snyggare..., givit mer struktur.
kerstin z5-6
Runda stenar sk kattskallar ger lätt ett tandradsutseende, med kantiga stenar är det mycket lättare att få snyggt, tycker jag då ..smile.gif
Du ser skilladen här mellan kattskallar och oregelbunda block

(har svarat på din frösåddsfråga får länge sen med smile.gif du får ta o bevaka dina trådar smile.gif

[attachment=80430:284453_647892.jpg]
rikke
Men kan du inte göra lite oregelbundna "hyllor". Sen döljer ju växterna en hel del.
kerstin z5-6
En kulle ,slänt kan man göra mycket med

[attachment=80441:157358_889942.jpg]
SättraBo
Jättefina bilder, Kerstin!

Jag bevakar mina trådar När jag har tid, mellan mina två jobb och två barn;-)

Jag får skota idén med stenar i kattskalle stl. Som du säger, det kommer se hyperknasigt ut.

Jag tittade vid Zetas trädgård, och de har stora block som OMGÄRDAR plantorna, överdimensionerade block. Då uppfattar man det som en "stenträdgård" fast det met är växter.

Men sådana block har jag inte... och de blir nog svårt att få såna att hänga kvar i slänten.

Det kanske är mer marktäckning än stentäckning jag behöver...

EvaKlemming
Hej. Söderläge sa du? Perfekt läge och utgångsläge för en pool. Du ska förstås gräva ut lite till (behövs inte mkt) så att slänten blir en brant och sedan placera en pool där. Då blir pooldäcket i nivå med huset. Med svart poolduk liknar poolen mer en sjö och blir ett riktigt smycke till ert vackra hus smile.gif

Oj, nu såg jag att önskemålet var en stenträdgård.
Lasse Be
Sitter i en snarlik sitts, mindre i alla former dock. Tänker ragga stenså stora jag bara kan bära hem. Markduk under och mindra växter mellan "blocken". Platån blir nog en massa mindre buskar och blommor.
SättraBo
Pool är för dyrt - men finns i femårsplanen. Tack ändå!

Det blev en ny vändning. Vi ska ta emot sprängsten och klä in slänten med. sen fylla ut heligheten med grus och jord, till växter.

Killarna som ska sätta sten på terrassen ovanför ville ha det så, för stabiliteten, och vi kan få material till ok pris. Det jag måste klura ut är ffa hur jag får bra struktur på det, så det inte blir plottrigt.

Hade en liten huggorm på besök. Gillade inte att jag tog kompostmatetalet från marken, men nu har jag gjort en fristad en bit därifrån.

Pool är för dyrt - men finns i femårsplanen. Tack ändå!

Det blev en ny vändning. Vi ska ta emot sprängsten och klä in slänten med. sen fylla ut heligheten med grus och jord, till växter.

Killarna som ska sätta sten på terrassen ovanför ville ha det så, för stabiliteten, och vi kan få material till ok pris. Det jag måste klura ut är ffa hur jag får bra struktur på det, så det inte blir plottrigt.

Hade en liten huggorm på besök. Gillade inte att jag tog kompostmatetalet från marken, men nu har jag gjort en fristad en bit därifrån.

Kul att våra foton var lite lika - Kerstin. Huset på samma sida och i bakgrunden.
kerstin z5-6
Ja -har du stor tomt även på framsidan?

Sprängsten -jättefint!
Ps har tagit bort kattskallestenarna runt min rundel numera smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon