Full version: Blåhallon / Salmbär
Kristian87
Hej Hej!

Är lite tidigt ute, men nu i vår/tidig sommar skulle jag vilja komma över blåhallon, alltså några rotskott eller så.

Finns det någon vänlig själ här på forumet som har tillgång till att plocka några rotskott och skicka med posten (mot betalning såklart), så vore det jättesnällt.

Bor i Timrå, där Zon IV råder.... någon här som möjligen har information om att dessa skulle växa häromkring till och med?, det vore ju perfekt om man kunde gräva upp en planta själv.

Vänliga Hälsningar
Kristian

Louise G
Vill du verkligen ha in dem i trädgården??? Hoppas att du hart ett avskilt ställe för dem. Jag sliter mitt hår för jag får aldrig bort dem. De tar över helt och kryper iväg med jordstammar hur långt som helst. Jag rev bort en hel sopsäck i fjol och ser nu att det är dags att riva bort mer. Skörden blev inte så som jag hade tänkt mig. Den blev ganska liten, men bladen och revorna mådde FÖR bra. Men vill du verkligen ha så kan jag skicka till dig. Jag meddelar när jag börjat i trädgården. Just nu är det lite för kallt att vara ute.
Kristian87
CITAT (Louise G @ 08-04-2014, 10:54) *
Vill du verkligen ha in dem i trädgården??? Hoppas att du hart ett avskilt ställe för dem. Jag sliter mitt hår för jag får aldrig bort dem. De tar över helt och kryper iväg med jordstammar hur långt som helst. Jag rev bort en hel sopsäck i fjol och ser nu att det är dags att riva bort mer. Skörden blev inte så som jag hade tänkt mig. Den blev ganska liten, men bladen och revorna mådde FÖR bra. Men vill du verkligen ha så kan jag skicka till dig. Jag meddelar när jag börjat i trädgården. Just nu är det lite för kallt att vara ute.

Hej igen och ursäkta det väldigt försenade svaret.

Jag lade planerna på is för blåhallon ifjol.
Hade tänkt att plantera några rotskott av blåhallon i en stor kruka, så dom inte kan sprida sig på samma sätt =).
Om du fortfarande kan tänka dig att skicka ett rotskott eller flera vore jag jättetacksam!

Mvh
Krille
MrLeaf
Om du inte får tag på några, och har vägarna förbi gotland i år så är det ju jättevanligt med salmbär där, tyckte de växte överallt när jag var där förra året. Salmbärssylt är väl lite av en gotländsk specialite om jag förstått det rätt.
Louise G
Hej Krille. Jag får se om jag lyckats utrota blåhallonen eller ej. Jag har rivit bort och rivit bort. Nu har de letat sig in i jordgubbslandet och vinbärsbuskarna. Visste inte att det var sådan livskraft i dem. Min son ville plantera hos sig, men där vill de inte alls rota sig. Så konstigt. Här växte de som bara den. Sonen bor bara 2 mil härifrån och i samma zon. Men jag kan sätta några skott i en kruka om de dyker upp i år igen, så kan du få dem.
Kristian87
CITAT (Louise G @ 27-02-2015, 19:46) *
Hej Krille. Jag får se om jag lyckats utrota blåhallonen eller ej. Jag har rivit bort och rivit bort. Nu har de letat sig in i jordgubbslandet och vinbärsbuskarna. Visste inte att det var sådan livskraft i dem. Min son ville plantera hos sig, men där vill de inte alls rota sig. Så konstigt. Här växte de som bara den. Sonen bor bara 2 mil härifrån och i samma zon. Men jag kan sätta några skott i en kruka om de dyker upp i år igen, så kan du få dem.

God eftermiddag!

Oj, de verkar som riktigt besvärliga plantor om man vill bli av med dom tongue.gif.
Skumt att dom inte rotade sig för honom, kanske jorden som skiljde sig?
Jag gissar att dom vill ha lätt och lite sandig jord, eller?

Det vore riktigt snällt av dig att fixa det om det skulle dyka upp några rackare smile.gif.

Hälsningar
Krille
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon