Gullspiran
07-03-2014, 12:23
Ska flytta en doftschersmin jag har i en rabatt då jag hade för bråttom i somras och satte den på fel ställe. Såg att den redan börjat knoppas. Går det bra att flytta den ändå?
kerstin z5-6
07-03-2014, 15:05
Busken behöver att du får med en stor rotklump och vattning ofta efter flytt.
Möjligtvis känns det lite tidigt
Gullspiran
07-03-2014, 15:49
Okej, jag hade tänkt vänta några veckor innan jag flyttar den. Då lär den väl kommit längre i knoppandet men det kanske inte gör något om jag följer ditt råd
kerstin z5-6
07-03-2014, 16:18
Nej bara du vattnar -det är nu tidigt på våren eller JAS månaderna som gäller för flytt av vedartat. Fast just denna tål det bra
Gullspiran
07-03-2014, 19:40
Då gör jag det i helgen, ska ju bli sol och varmt och skönt
eskil43
08-03-2014, 19:49
En doftschersmin som har stått på odlingsplatsen knappt en odlingssäsong kan Du flytta ytan problem så snart jorden har torkat upp lagom (jorden ska redasig). I år förmodligen om 2-3 veckor i mellansverige. Trampa till jorden kring roten på den nya växtpatsen så den sitter stabilt och får ordentlig kontakt med jorden omkring.Växten skall INTE vattnas ny vid omplanteringen, det fins fukt nog i jordarna än.Däremot så snart växten börjar grönska,men överdriv inte vattningen! Blöt syrefattig jord är till mycket stor skada för rötterna framför alt under tilväxtperioden men samtidigt får Du inte glömma bort Dina växter, att sörja för lagom fuktighet är A och Ö för Dina nyplanterade växter.Att vattna växter ute i trädgården skall Du använda sundförnuft,precis som för kruväterna inne, inte för mycket och inte för lite.
Att flytta vedartade växter under sk. JAS-perioden är mycket dumt, alla växter som är markfasta skall INTE flyttas under tillväxtperioden,däremot går det utmärkt på senhösten när växten har tappat bladen och är i vila. Samma sak på våren innan tillväxten har kommit i gång,men tänk på jorden fuktighetsgrad,trampa INTE på blöta jordar på våren,då förstör man jorden för hela denna växtsäsong och man får dålig eller ingen tillväxt på den nyplanterade växten
Hej
Du klippa ner den och du kan flytta den när tjälen går ut marken.
H.Bassam