Full version: Goji-bär?
Gitarrplonk
Hej!,

Jag undrar om någon har någon erfernhet av att odla Gojibär?

Jag tänkte göra ett försök

Tack på förhand!
Nepenthexx
Hej! Jag vill också ha information om odling av goji-bär! Jag köpte en liten planta ifjol och hade den endast inne vid sydfönstret hela sommaren. Plantan verkar snabb med att växa fram lååånga smala kvistar med blad på (betedde sig som klätterväxter). Fick även några små lila blommor på dessa klätterkvistar. Den överlevde vintern och det blir spännande att se ifall den i sommar blir större än i fjol. Plantan i sig verkar lite större men verkar också vara en växt som tar tid på sig att bli större (tror inte denna kommer att vara en stor gojibuske på många många år).

Har även för mig att det tar några år förrän man faktiskt får bär på dessa.

Har någon några bra tips att dela med sig och som har lyckats väldigt bra med dessa plantor?
Alexander-VG-zon3
Har en helt annan uppfattning om Gojibär, växer som ogräs och blir stora snabbt. Åtminstone den som växer i mormorsträdgård (skåne zon 1-2, sandjord men förbättrad med gödsel). Redan andra sommaren var den nog närmre 2m i höjd med långa långa skott. Nackdelen är dock den blommar sent men fick blommor redan första år och alltid därefter. Har tat med sticklingar från denna och odlar i zon 3-4 även här bra tillväxt och inga problem med vinterhärdigheten.

Soligt och varmt läge är nog bra imed den sena blomningen så man får bär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon