langborsten
08-03-2014, 17:03
Jag har köpt massor med frön för första gången, ca 500, och alla ska sås inomhus. Nu undrar jag om någon vet vad man kan plantera dem i, man kan ju inte ha småkrukor till alla. Kan man ha stora dränerade fat? Bricketter, eller vad? Väldigt tacksam för svar.
kerstin z5-6
08-03-2014, 17:31
Plastbyttor med hål i botten ,en per sort/ kan vara vad som helst ,helst inte för djupa.För lyckad sådd bör du dessutom så länge de är inomhus ha xtrabelysning i form av lysrör vanliga kallvita 10 cm över sådderna ,14-16 tim/ dygn
Se även Förökning och förkultivering där finns mer info
Vad ska du så?
langborsten
09-03-2014, 10:25
Hej Kerstin och stort tack för svar. Ska se om jag kan hitta sådana små plastbyttor någonstans i Malmö. Har sparat några av de plastkrukor som penseér varit planterade i, de kan man kapa toppen på men de förslår ju inte. Jag har tänkt så nordiska vildblommor och sedan har jag valt ut frön till blommor som drar till sig bin och fjärilar. Som nybörjare är det nog stor risk att hela projektet går åt pipan, men något frö kanske tar sig.
kerstin z5-6
09-03-2014, 13:09
Jag använder även trågen som man tex köper köttfärs i .Det finns även jättebra såbyttor att köpa tex på plantagen granngården mm. De har jag återanvänt i många år.
[attachment=80462:177806_427292.jpg]
Hej
Du ska satsa på billigaste på grund av du ska plantera om dem.
Bassam
langborsten
09-03-2014, 15:24
Tack för tips! Ska ge mig iväg till granngården imorgon o se vad jag hittar. Ska även spara köttrågen, det har jag inte tänkt på att man kan använda.
kerstin z5-6
09-03-2014, 15:43
Glöm inte att göra hål i botten på trågen:)
Mjölkpaket, margarinpaket, små plastförpa kningar som det är vindruvor o tomater i engångsmuggar är några fler exempel men som kerstin skriver kolla i Frösådd och förökning dör finns mycket tips.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.