Whiskuchi
Vi tog ner en gammal oxelhäck för ett par år sedan. Den tog sig fint och har brutit massor med nytt nerifrån. Den har dock varit väldigt eftersatt i många många år och det har vuxit mycket gräs runt den. Nu har granntomten dock sålts och jag tänkte försöka få det lite snyggare på den sidan.

Kan jag köpa gödsel och lägga runt häcken, sedan täcka med tidningspapper för att hindra gräset - vi rensar och drar upp men jag tror inte vi får med allt, dessutom lär gräsmattan växa in där igen - att komma igenom, och toppa med täckbark? Eller ska vi rensa mer noggrant och bara gödsla?

edit: oj vad rubriken blev konstig. Nå, det kanske drar in nyfikna ;-D
fvd
Jag har en gammal oxelhäck från 1949 jag grävde bort hela grässvålen 1987 och rensade ogräs med en dåres envishet. Det hjälpte inte eftersom grannen inte gjorde det - han kör gräsklipparen på sin sida utom den bit som maskinen inte kommer åt där det blir långt hö. Jag bytte strategi och rensade hans sida också men det hjälpte inte heller efterom han klipper och rötter från åkerfräken mm som hans gräsmatta är full med dyker upp och trivs inne i häcken osv osv . Jag har klippt ner häcken flera ggr och den skjuter som bara den och det gäller att vara tuff och klippa hårt annars kan man titta igenom den när man sitter ner.

Svar på dina frågor tidningspapper hjälper inte ett dugg inte täckbark heller. Djup rensning är det som gäller och hönsgödsel på våren. Det ni skall lägga krut på är någon form av stopp mot grannen och på er egen sida om de behövs. D v s om ni vill ha jobbet jag har gett upp !

Jag skall inte ha kvar häcken men om jag skulle ha haft det hade jag satt kantsten och tjock svart markduk.
Whiskuchi
Meh, det var ju inte alls svaret jag ville ha wink.gif
Jag bryr mig inte mycket om det blir en massa högt gräs i häcken, det är främst för grannens skull jag tänkte rensa upp. Fast jag vet ju inte hur trädgårdsintresserade de är heller, än så länge är deras tomt högt gräs, lera och sten.
fvd
Ok då fsttade jag frågan fel lycka till ändå !
Whiskuchi
Oj, jag trodde det framgick att mitt svar var på skämt.
fvd
Det fattade jag inte börjar nog bli gaggig. Äckligt med sanning förresten !
Whiskuchi
CITAT (fvd @ 10-03-2014, 18:39) *
Äckligt med sanning förresten !

Tycker du?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon