Full version: melon från frö
skummisen
Hej, hur ska jag göra för att få mina melonplantor att klara sig? De skjuter iväg en decimeter i höjd sedan tappar de spänst nere vid jorden och vissnar.
kerstin z5-6
Hur har du det med ljus? Vattnar du för mycket?
skummisen
Vattnar sparsamt och ljuset är nog bra, chilin och tomaterna verkar trivas. Fröna gror i miniväxthus, det kanske blir lite för stor skillnad när de lämnar detta varma fuktiga klimat?
kerstin z5-6
Ja de måste avvänjas sakta , men att delen mellan rot och stam ser sjuk ut och sen vissnar de tyder på övervattning alt sorgmyggor
skummisen
Nematoder beställda i fredags så om det är problemet hoppas jag bli kvitt dem snart.
Tack för hjälpen.
kerstin z5-6
Bra de har god effekt
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns dock gott om tid så nya ifall de inte klarar sig, man brukar så melon ca 7-10v innan utplantering och ofta kan man ju inte plantera ut melon förren en bit in i juni. Så början av april brukar vara mer lagom tid att så.

+Meloner är inte så förtjusta av att bli omskolade så de bör sås direkt i stor kruka på ca 10-15cm åtminstone och måste man sedan plantera om flyttar man försiktigt hela rotklumpen til en större kruka utan att störa rotsystemet och fyller på jord och den ska då planteras i samma höjd som den växte förut sätter man plantan djupare ruttnar ofta rothalsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon