*Charlotta*
09-03-2014, 22:50
Hej!
Jag har några havtorn, Hikul, som börjar se tråkiga ut. De är ca 6 år, tror jag... Men nu börjar de liksom vika isär sig och ser inte så fina och täta ut som jag vill ha dem. Går det att rädda genom att beskära?
Intuitivt känns det som att det inte går att beskära för grenarna är så vedartade, men vad tror ni? Tycker väldigt mycket om dom men ska kanske byta ut dem?
Tacksam för råd!
Lotta
eskil43
10-03-2014, 18:55
Hej ! Det går bra och klippa, antingen gallrar Du busken,en tredjedel ned till c.10cm ellerså klipper man ned hela busken till 10-15 cm ovan mark.Det är oftast bätre klippa ned,för den förgrenar sig bätre,och man stimulerar rotskotten."Hikul" ska inte vara för "vild" med dessa som vanlig havtorn kan bli ibland.Tidpungten för detta är nu snarast. Hälsn. Eskil
*Charlotta*
10-03-2014, 22:24
Tack snälla Eskil för hjälpen!
Vet du möjligtvis hur snabbt den repar sig, kommer upp till ca 70 cm, om jag klipper ner den till 10-15 cm?
Är en del av en häck men ser alldeles knäckt ut på vissa ställen.
Tack igen!
Lotta
eskil43
11-03-2014, 15:58
Förmodligen c.40-50 cm till hösten,låt inte gräs mm. invadera marken,håll rent och hygligt med näring i form av höns eller dyligt.Chrusan är mycket bra tillex. men det går bra även med NPK i kombination med koskit i säck.Läs altid doseringen noga,och man pratar altid (nästan) om kvm yta.Gödsla inte kring rothalsen på plantan,sprid c.30-40 cm ut. Hälsn. Eskil
Hej
Man kan beskära Havton på vårvinter, man behöver gödsla bra under vår och sommar, man ska ta bort gamla stammarna och gallrar kvar stammar
H.Bassam
Hej
Havtorn beskära under vårvinter ( Februari- Mars) , man ta bort helt gamla stammarna, men man behöver gallrar dem. som vanligt kan ta borta skadad svaga grenar.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.