walsan
Hej.

Jag letar efter en bra bok eller flera böcker om hur växter fungerar, hur de tar upp näring, transporterar näring, hur de reagerar på ljus, osv, osv. Jag har redan läst ut alla biologiböcker från gymnasiet, vill gärna ha något mer ingående. Jag har hittat stora dyra böcker om växtfysiologi på engelska, men vad finns på svenska?

Bästa,

Terese
kerstin z5-6
Vill du upp på den nivån hoppas jag Bassam kan ge exempel på annat än engelska, när jag försökte fanns dock bara engelska böcker.
Rebecca
http://www.adlibris.com/se/bok/biology-of-...s-9780716762843

Biology of plants är riktigt djupgående och bra. Har tyvärr heller inte sett något i samma nivå på svenska.
walsan
Jag har förstått att Biology of Plants är väldigt bra, tänkte också införskaffa den. Skulle så himla gärna vilja ha något grundläggande på svenska bara. Det går alldeles utmärkt även med äldre litteratur. Vad läste de 50/60-talister som nu är hortonomer, trädgårdsvetare? Inte var det då praxis att läsa på engelska?
Piccante
CITAT (walsan @ 12-03-2014, 23:26) *
Jag har förstått att Biology of Plants är väldigt bra, tänkte också införskaffa den. Skulle så himla gärna vilja ha något grundläggande på svenska bara. Det går alldeles utmärkt även med äldre litteratur. Vad läste de 50/60-talister som nu är hortonomer, trädgårdsvetare? Inte var det då praxis att läsa på engelska?

Det har nog inte getts ut någon större bok om växtfysiologi på svenska de senaste 30-åren. Kolla på Google Books om det finns någon bok som är gratis att läsa på nätet.
Nenna på Aspö
Köpte precis en bok som heter Biology for Gardeners på Adlibris bokrea, visserligen engelsk men dyr var den inte. Jag tycker att den verkar väldigt bra, det lilla jag hunnit kika i den.
walsan
Tack Nenna!
Nenna på Aspö
Vassego!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon