Leopardcookie
11-03-2014, 07:42
Vi har någon form av spireahäck här hemma, den är ful och risig och vissa ställen är det bara pinnar och ingen grönska. Tål den att beskäras ända ner för att komma åter eller vad är bäst att göra för att få den fin igen?
Kan tillägga att vi bor på landet med åker runtom, det växer kirskål runt och i häcken, kanske är det det som är boven?
Spireor är risiga och blir ofta för täta. Jag har tränat på en stor förvuxen Spirea och fått till den ganska bra men det tar tid. Jag agerade ungefär som en frisör klippte ned grenarna i olika höjder och gallrade (första gången), Allra fula grenar åkte först och sedan fortsatte jag så varje år och fick stil på den till sist.
Jag glömde skriva att man kan visst klippa ner helt och börja från början men då tar det ängre tid. Det kan ju vara så att efter lång tid utan skötsel är det så tätt och oöverblickabart så att det blir nödvändigt. Det kan vara en del av lösningen men sedan bör man hålla efter och de grenar som är döda kan man bara plocka bort. Ljus och luft behöver komma in för att det skall bli grönt.
Vi klippte ner vår spirea förra våren. 20 cm lämnade vi, nu är den dryga metern hög och mycket finare, väntar dock på grönskan ännu. Våran hade inte blommat på flera år pg.a. att den var så risig.
Leopardcookie
12-03-2014, 07:18
Tack för era svar! Jag får gå in och gallra lite innan grönskan kommer så jag ser vad jag gör. Är det rätt tid nu eller ska jag vänta till efter sommaren?
Jag vet faktiskt inte eftersom jag går mycket på känn det fanns ingen att fråga när jag började. Våren är ju tidig i år och jag bor i zon1 så jag skulle gjort det om någon månad strax innan det börjar växa på allvar. Jag tänker att det känns bäst för växterna att de inte får kyla efter klippningen. Du får säkert svar av någon som kan på riktigt.
hattstugan
12-03-2014, 09:17
Här ansade sorken Spirean för 3 år sedan och då fanns det 1 levande gren men rötterna hade fått vara! Nu är den jätte fin och tät igen!
Gallra nu och/eller efter blom!
Hej
a- Nu kan du ta borta skadad döda svaga och gamla grenar helt.
B det är bästa efter slutar blommning: kan man ta bort som överblommade grenar.
Obs.
a- Nu kan du ta borta skadad döda svaga och gamla grenar helt. du kan klipp resten av grenar till 10 till 15 cm , du kan göra detta om häcken är risiga för att stimulera rötter för att skaffa nya grenar.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.