Full version: Akut platsbrist
Stjärnsnäs
Funderar på att flytta ut omskolade perenner till bubbeltältet i växthuset. Det är främst småblommig pense, röd solhatt, trädgårdsriddarsporre, anisisop. Har en värmefläkt men vilken temperatur ska termostaten ställas på för att plantorna ska må bra och jag inte ruinerad?
rosita
Jag håller minst 12 grader i mitt bubbeltält.
kerstin z5-6
Beror lite på , det är snarare max lägsta temp du ska titta på med de du odlar nu.Det klarar alla temp som minst, på + 5-7 grader. De blir bara knubbiga och fina av lite lägre temp nu
Lägg frostduk över första dygnen ,så bladen inte solbränns.
Stjärnsnäs
På dagarna är det det omvända bekymret. Så snart solen skiner blir det väldigt varmt isället. Men 5-7 grader låter bra och det är inte så många timmar på natten som det är kallt den här våren. Med fiberduk över så klarar de nog sig. Har sett små frösådda penseer i gruset redan nu och de verkar må bra trots nattkylan. Tack för bra råd.
kerstin z5-6
[attachment=80475:255730_427287.jpg]

[attachment=80476:293173_740482.jpg]

[attachment=80477:342230_427279.jpg]

Kan jämföra med mej-jag har bara en fläkt som går på om det blir under +5 grader och den stannar om över +8.Vädringsluckor är viktigt även vår dagtid.
Som du ser är det snö utanför en tidig marsbild (inte från i år )
Stjärnsnäs
Rosita, vad har du för växter som behöver så hög temperatur?

Kerstin, oj så många frösådder. Hur många sorter sår du och är det ettåriga också?
Jag kommer nog att följa ditt råd, det är i första hand perenner jag tänkte sätta ut och en del perenner har nu redan börjat titta upp i rabatterna. Tänk att jag inte lärt mig att så lagom många - men det är jag kanske inte ensam om. Med tanke på hur många plantor som inte är omskolade kommer det att bli trångt i tältet också längre fram i vår.
kerstin z5-6
blomma.gif Kring 200/ säsong (om jag bara får vara någorlunda frisk) merparten perenner men några anueller för krukor med.Bilden visar enbart den ena sidan av växthuset.
Stjärnsnäs
Imponerande, sår du bara så många som du behöver för att få plats med alla?
Jag hade sått 20 sorter i mitten av februari och tyckte det var många. Nu är det många fler när alla tomater är sådda.
Bassam
Hej

De behöver +5 grader, men du kan plantera dem ut i sand som blandad med jord. om det finns lite risk för frost,
Obs
Du kan bygga stor hög med jord och sand, för att fuskplantera växterna
stor hög ska vilja på skyddplats bredvid husvag eller varm plats, skyddplats för att de ska inte skadad av vårsolen.

H.Bassam
kerstin z5-6
CITAT (Stjärnsnäs @ 12-03-2014, 20:50) *
Imponerande, sår du bara så många som du behöver för att få plats med alla?
Jag hade sått 20 sorter i mitten av februari och tyckte det var många. Nu är det många fler när alla tomater är sådda.

Nej aldrig , jag sår alla i påsen, därav mängden plantor , jag har en trädgård med mycket stor yta faktiskt 19 hektar om jag skulle få för mej det smile.gif men jag tar mina 7, 15 eller vad jag vill ha till mej själv och resten säljer jag på marknader som de trädgårdssällskap jag är medlem i anordnar eller vanliga loppisar ..
problemet med trädgårdsmarknader är att man kommer hem ,har man med mer plantor än man tog dit ..som man köpt av andra försäljare ..smile.gif
Naturligtvis sår jag vart år efter eget intresse och vad som skulle passa hos mej.
rosita
CITAT (Stjärnsnäs @ 12-03-2014, 09:25) *
Rosita, vad har du för växter som behöver så hög temperatur?

Kerstin, oj så många frösådder. Hur många sorter sår du och är det ettåriga också?
Jag kommer nog att följa ditt råd, det är i första hand perenner jag tänkte sätta ut och en del perenner har nu redan börjat titta upp i rabatterna. Tänk att jag inte lärt mig att så lagom många - men det är jag kanske inte ensam om. Med tanke på hur många plantor som inte är omskolade kommer det att bli trångt i tältet också längre fram i vår.

Jag har chili och paprika bl.a
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon