TwinkleToe
Hej alla. Har denna växt hos mig sen några månader tillbaka. Men har totalt glömt bort vad den heter.

Någon som vet?

Anledningen till varför jag vill veta är för att som ni ser så mår den inte så ypperligt som den kan så vill veta vad de e för sort och skötselråd ?

MvH Anders
theseraphim
Det korrekta namnet är Bourcarnea som tidigare hade namnet Nolina. Flasklilja eller elefantfot på ren svenska.
TwinkleToe
CITAT (theseraphim @ 12-03-2014, 14:48) *
Det korrekta namnet är Bourcarnea som tidigare hade namnet Nolina. Flasklilja eller elefantfot på ren svenska.

Har varit inne lite på flasklilja. För att bladen är så pass likadana.

Men hur kommer det sig att stammen är helt annorlunda jämfört de bilder som google visar?

Google visar en tjock stam medans min har en väldigt smal och "flänsig" stam ?
theseraphim
Flasklilja växer ju inte vilt på det sätt vi oftast säljer dem i butik där de säljs som "lökar" eller med korta stammar. Det är kapade sticklingar helt enkelt men om man tittar längst ner på din planta så ser du vanlig bark och allt eftersom sen växer kommer den att fortsätta gå uppåt. Måste hålla med om att den har ett väldigt lustigt utseende just nu.
TwinkleToe
CITAT (theseraphim @ 12-03-2014, 18:24) *
Flasklilja växer ju inte vilt på det sätt vi oftast säljer dem i butik där de säljs som "lökar" eller med korta stammar. Det är kapade sticklingar helt enkelt men om man tittar längst ner på din planta så ser du vanlig bark och allt eftersom sen växer kommer den att fortsätta gå uppåt. Måste hålla med om att den har ett väldigt lustigt utseende just nu.

Jo förstår det. Likheten är mycket stor. Längst ner så har den en stor barkliknande stam som sedan blir mycket smal om man tittar mer uppåt. Men som du sade, utseendet på stamväxandet är mycket lustigt om man jämför bilder från Google. Tack för hjälpen // Anders
Alexander-VG-zon3
Korrekt namn är Beaucarnea recurvata smile.gif

Ha den gärna ute på sommaren (om du kan och avhärda den noga mot solen). Ge den mycket näring på sommaren så växer den bra. På vintern mindre näring och lite torrare. Om dom växer dåligt och inte ser riktigt fräscha ut nu på våren-sommaren kan jag tänka mig den behöver omplanteras, oftast stor dom länge i krukan med trångt om rötter.

Och i naturen kan man hitta flerstammade exemplar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon