MsNoble
12-03-2014, 13:20
Min trädgård ligger i rakt syd-norr läge. Entrén är på norra sidan av ett enplanshus.
Min dröm är två rabatter: en med löjtnantshjärtan, smultron och tulpaner, en annan med röd rudbeckia och en styvklematis. Är det helt kört?
kerstin z5-6
12-03-2014, 17:00
Tvärtom-perfekt på många sätt
Löjnanternas rabatt gräver du i det ljusaste norrläget där de blommar länge länge , blanda gärna vita och mörkrosa/vit. Föreslår en mix av pärlhyacint viva och krokus för vårfägring där och någon sen rosa perenn som blommar när löjnanterna gett upp
Rudbeckiorna med sällskap i söderläget och tulpaner som vårblomma i den rabatten(Tulpanerna trivs bäst i söder och blommar ändå mkt sällan samtidigt som Löjtnandshjärtan-i alla fall där jag bor.
MsNoble
13-03-2014, 07:18
Jag bor i en zon 4 i Västmanland.
Då blir det rudbeckior vid altanens framsida, med något lägre framför. Trädgårdens färgskala sommartid blir vit, rosa, blå. Tips på "kompis" till löjtnantshjärta/smultron i norr?
Funderar även på den andra norr-rabatten. Den kommer bli ca 3 meter lång och ligger längs infarten till garaget. Någon hosta, fänrikshjärta och någon högre lite buskig växt (tips?) samt ...åh vad heter den? Tror inte jag tänker på riddarsporre eller stormhatt, men något liknande, som ska trivas i skugga?
kerstin z5-6
13-03-2014, 10:11
[attachment=80486:157445_427368.jpg]
[attachment=80487:293168_886899.jpg]
[attachment=80488:322839_825408.jpg]
Smultron avstår jag helst ifrån i mina rabatter då de sprider sig ohejdat och tillslut kväver och tar över perenner, runt buskar och träd ja men inte om de ska samsas med annat.
Lägre perenner för sol är tex vit hornviol viola cornuta alba minor, stäppsalvia blå eller rosa,allt grå- silverbladigt som lammöra,
Stormhatt går fint i skugga halvskugga medan Riddarsporre vill ha soligt.
Skuggväxter finns ett stort antal vackra höga,halvhöga, Thalichrum violruta och aklejruta,olika klockor-mjölk klocka campanula lactiflora eller hässle klocka,olika gräs. Phlox ,astilbe,silverax mm
Brunnera låg silvermelerade blad blå blom, heuchera många färger låg,Tolvgudablomma vit/rosa ,sockblomma, lungört prickiga blad blå eller rosa blom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.