Full version: Anlägga trädgård.
J.ingvarsson
Hej smile.gif

Vårt nybyggda hus är färdigt och i år är det anläggning av trädgård som står på schemat! Jättespännande och superkul med svårt! Det första som står på tur är en 7*3 m "rabatt" på framsidan. Det kommer att bli nästan svarta plattor ca 40 cm upp från gatuplan med större hål i för växter. Hade tänkt mig 5 st hål på olika ställen, flera av dom avlånga ca 40 * 250.

Jag är väldigt kntresserad av växter men har bott i lägenhet fram till nu så utrymmet har varit begränsat, så också kunskapen nu.

Jag vill gärna ha tips, råd och tankar om vilka växter som kan passa osv. Jag är intresserad av lite udda växter, gärna exotiska eller medelhav. Vi hade också tänkt ett mindre träd, gärna också lite udda och modernt.

Vi bor i zon 1, 1,5 km från kusten på sandjord. Rabatten ligger på hörnan av huset mest åt väster, men får lite morgonsol.

Huset är lite funkisstil, mörk grått med klar röd dörr.

Någon som känner för att komma med sina tankar? Tar tacksamt emot alla åsikter.

Dom växter jag har fastnat för är:
Hosta: white feather och curly fries
Agave
All form av taklök och succulenter
Bromelia bicolor
Montbretian lucifer
Och olika gräs.

Fler tips? smile.gif
kerstin z5-6
Funderar ett tag och återkommer , men med de preferenser ni anger kan gräs vara ett kul område för er att titta på, kanske de blå sorterna , eller de mer gröna och melerade.Vad jag vill veta innan jag säger mer är zon-var odlar ni?
addo
Zon 1 kerstin wink.gif

Kul att du gillar lite exotiska växter och suckulenter, det gör jag också smile.gif

Några som klarar sig uppe hos mig i zon 3 utan problem och är lätta att få tag på är Yucca filamentosa både varigerad och vanlig, och div vinterhärdiga opuntior (kaktus).

Magnolia tripetala kanske kan vara ett alternativ till litet träd, men det måste stå vindskyddat. Rhus typhina 'Tiger Eyes' har jag också, båda har jätte stora fina blad. Se bara till att stamma upp dem i takt med att de växter så så dom inte blir till buskar. Annars kan ni ha både persika och aprikos, dom blommar fint men har inte så spektakulära blad.

Stäpplilja, och fackellilja kan vara värda att kolla på.
kerstin z5-6
oj sista man blir blind på är ögonen .. z 1 testa någon av de vinterhärdiga palmerna , låna någon bok på bibblan om medelhavsväxter i Sverige.Läs på nätet , själv är jag ingen älskare av temat av geografiska skäl , men både opuntia och yucca filamentosa går även här uppe.
Äkta valnöt och Gleiditza är träd som har ett tropiskt utseende. Ett annat som bör gå är Ginko biloba träd.
J.ingvarsson
Tusen tack för tipsen! Gillade både fackelliljan och stäppliljan mycket! Ska kolla vidare på magnolia, såg att det fanns hur många sorter som helst! Sambon gillade inte dom stora bladen på paraplymagnolian tyvärr. Persika är också ett kul alternativ. Har ni fler tips på fina magnolia? Gärna med vita blommor.

Sen undrar jag om ni vet var man kan få tag på olika sorters taklök till lite vettiga priser?
kerstin z5-6
CITAT (J.ingvarsson @ 15-03-2014, 11:13) *
Tusen tack för tipsen! Gillade både fackelliljan och stäppliljan mycket! Ska kolla vidare på magnolia, såg att det fanns hur många sorter som helst! Sambon gillade inte dom stora bladen på paraplymagnolian tyvärr. Persika är också ett kul alternativ. Har ni fler tips på fina magnolia? Gärna med vita blommor.

Sen undrar jag om ni vet var man kan få tag på olika sorters taklök till lite vettiga priser?

Billigt och lätt sätt att få taklök är att så dem själv-de är lätta och varmgroende
addo
Så här i början är det nog enklast att köpa taklöken i småkrukor, det brukar inte vara så farligt dyrt och finns på i princip alla plantskolor, om du sen vill ha lite ovanligare sorter och vilda varianter så kan du testa att så eller beställa från utomlands. Sen kan du korsa dina köpta sorter och så.

Angående magnolian så är det nog bäst att googla runt och kolla efter någon du tycker är fin, vill du ha den som ett träd så är det bara att stamma upp någon av de större sorterna.
kerstin z5-6
Håler inte med alls-taklösfrö mix brukar finnas i varenda plantshop med hyfsat sortiment -de är varmgroende och kan sås i maj ute i bytta för utplantering senare på sommaren-enkelt.
Nenna på Aspö
Magnolia stellata, stjärnmagnolia, har vita, skira blommor och ett graciöst växtsätt, lagom små blad och borde funka så nära huset eftersom den är småvuxen. M. Merrill är också fantastiskt vacker och har en doft spetsad med citrus, men den blir riktigt stor (omkring 5 m hög och 4 m i diameter i mälardalen). Inget man vill behöva runda när man ska hämta tidningen på morgonen, en sådan får man plantera längre ut från huset om man vill njuta av den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon