Full version: Prunkande Trädgård
Iza
Hej!
Jag tycker inte att jag får min trädgård så frodig och prunkande som jag vill. Jag lägger ut koskit och dito häst, gräsklipp och hönsgödsel. Sedan har man fått höra att för mycket gödsel bara ger mer grönmassa och inga blommor. Tror ni att jag är för snål med gödseln? Har stenig torr sandjord. Vattnar ganska mycket när det är torrt.
addo
Det absolut viktigaste är att välja rätt växt till rätt plats, har du stenig torr sandjord så måste du välja växter som trivs i det, annars spelar det ingen roll hur mycket du gödslar och vattnar.
kerstin z5-6
Det rinner ju snabbt undan i din sandjord dessutom så du kan inte övergöda med den jorden.Mindre blommor och bara grönt gäller i alla fall inte för perenner.
rikke
Hejsan!
Kan varmt rekomendera att du blandar stallspån, barkmull, löv, kvistar i jorden också för att öka den bindande förmågan. Även kattsand i liten mängd fungerar men måste blandas ut väl i jorden annars blir det kletiga klumpar. Med stallspånet får man vattna rätt mycket första året men sen blir det finfin jord.
kerstin z5-6
Tänk i så fall på att spån mm grovt , tar kväve år ett ev två -därefter ger det kvävet tillbaka , krydda med hönsgödsel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon