Mi70
Fick katalogen från botanicus med lökar och knölar. Bland annat kan man köpa välutvecklade dillpioner från dem för dryga 300 kr. Är det prisvärt eller ej? Det enda jag vet om dillpion är att de är långsamma i starten, stämmer det? Är de jättekitsliga eller lätta att sköta annars, roliga att ha, fina? huh.gif
MimE
Först:
De är otroligt vackra tycker jag. wub.gif

Vår dillpion har flyttat från Motala till Stockholm och sedan Göteborg och klarat sig galant.
Vid sista (senaste tongue.gif ) flytten så grävdes den bara snabbt ner i ett hål utan någon som helst ny jord eller gödning men den t.o.m. blommade direkt våren efter (även om det var mer blad och färre blommor än vanligt).

Jag tycker att du ska satsa på en om du vill.

/Mimmi
Siri
Lyckost dig som har en dillpion vill jag bara först säga. wub.gif
Sedan så var det faktiskt roligt att höra att de kan blomma och ta igen sig efter en flytt, jag har bara hört det motsatta. Då blir jag inte så nervös över att jag kanske måsta flytta min, dock inte över halva Sverige som du, men runt i trädgården,,,
Siri
Förresten Mi70, blev nyfiken på vad det här botanicus är, var hittar jag dem? blink.gif
Har letat en del efter olika pioner nämligen,,,
Fenja
www. botanicus.nu
Mvh
Fenja
vickeva
När vi var på Åbergs Underbara plantskola... smile.gif ) förra helgen, hade de dillpion för 525 kr!!! huh.gif. Ägaren sa att felet man ofta gör när man flyttar eller planterar pioner är att man gräver ner dem för djupt. Man får inte plantera dem djupare än de är planterade innan.
kerstin z5-6
Eller med ögonen " anlagen till skott högst 5 cm under jord -de tål flytt bra om man gräver djupt och brett och är försiktig
Mi70
Tack för svaren! Kanske blir det en dillis då... biggrin.gif

Apropå plantdjup på pioner måste jag fråga er experter, min ena pion har en hel del knölar ovan jord så att säga, det ser ut som tjocka rötter.... Jag TROR inte den såg ut så förra året. Mina andra pioner sticker inte upp sådär, utan kommer upp ur jorden med sina röda skott just nu. På den med rötter ovan jord (eller vad det är), kommer det också skott. Har den tvingats upp av tjälen, eller vad är det. Skall jag gräva ner den, eller täcka den eller låta den vara?

Plantan är 2 år gammal.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon