Full version: Kompostera bark
_Alex
Är det någon som har erfarenhet om hur man komposterar bark effektivast?

Barken är en restprodukt av den ved vi får hemkörd varje år och jag tänkte försöka göra någonting vettigt med den.

Täckbark är alltid bra att ha, men då bör den väl komposteras innan för annars suger den väl massa kväve ur jorden?
Kan även tänka mig att göra barkmull. Men det har jag fått uppfattningen om att det tar väldigt lång tid.

Hade en vision om att man skulle kunna kompostera den med en massa färsk hönsgödsel eftersom den har ett högt kväveinnehåll och då få en lite snabbare process.

Kom med tips tack smile.gif
Bassam
Hej

Du kan göra kompost av dem om du blanda de med gräsklipp och resten av grenar, på grund att barken har mycket syra, och de kan suga kväve så också bra om du blanda dem som du skrev med naturligt gödsel som hönsgödsel.

H.Bassm
rikke
Kanske skulle prova att vattna barken med guldvatten. Vet inte hur det fungerar men inbillar mig att om den blir blöt går det snabbare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon