emmsing75
[attachment=80493:plantbild.jpg]

Jag har tänkt börja förbereda mina odlingslådor nu inför kommande planteringar och har tänkt gräva bort det översta lagret och ersätta med ny jord. I ena lådan finns dock många nya plantor och jag skulle vilja veta vad det är innan jag gräver bort dem. Tycker bladrosetterna ser lite ut som fingerborgsblommor men är lite osäker för de är så kraftiga. Finns det nån vänlig odlait som kan upplysa mig om vad det egentligen är för nåt som jag har växande i lådan så blir jag väldigt glad smile.gif
hattstugan

Lite svårt att se på bilderna!

Kan du försöka få en närbild på plantorna?
ingmet
Jag tror stenhårt på Fingerborgar!
Leopardcookie
Tycker också att det ser ut som fingerborgsrosetter, har själv fullt med sådana som inte ens vissnat ner i vinter. smile.gif
emmsing75
Provar att lägga in en till bild som är lite mer av en närbild men verkar ju som att det är fingerborgsblomma det kan vara. Frågan är då hur länge man måste vänta innan man planterar ut den i trädgården eller om det går att göra redan nu. Vill kunna börja förbereda odlingslådorna så snart som möjligt även om det tar ett tag innan det går att börja plantera i dem.

[attachment=80512:n_rbild_planta.jpg]
Leopardcookie
Det går bra att flytta dom så fort du kan gräva i marken.
skogstroll
Ja, fingerborg.. har dem överallt smile.gif
Nenna på Aspö
Har du många kan du pröva att klippa av blomstänglarna på en del av dem, då väntar de en säsong extra med att blomma. Det funkar på många bienner och man slipper "varannatårsblomning".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon