Balkongodlarn
13-03-2014, 20:01
Hej!
Det är första gången jag odlar tomat från frö och undrar hur jag ska bära mig åt för att få plantorna så kraftiga som möjligt.
Jag har satt två olika sorters tomater som står i ett litet minidrivhus i sydvästfönster med extrabelysning. Igår började det gro och nu vill jag ge dem de bästa av förutsättningar.
Vad har ni för tips?
Tack på förhand!
Mvh
Balkongodlarn
kerstin z5-6
13-03-2014, 22:33
Går jättebra och du har gett bra förutsättningar, mer övade tomatister för ge dej resten av infon, lycka till!
Jordgubbe
15-03-2014, 09:03
Antalet ljustimmar (14-16) per dag är ännu lite för dåligt för tomater. Om det är kompakta och kraftiga plantor du vill ha så är det någon form av växtbelysning som gäller ett tag framöver.
Dock är tomater ganska "sega" och lättodlade, så även om de skulle bli långa och rangliga så kan man alltid plantera dem djupare och på så vis både för att få dem "starkare".
Det man dock ska tänka på är att om man har en ljuskälla är givetvis att det är rätt sorts ljus (färg/temperatur) och att ljuskällan inte är för långt ifrån plantorna.
Jag skulle absolut göra som de skickliga tomatisterna (jobbar på det) om jag hade de möjligheterna. Under tiden odlar jag på en vanlig fönsterbräda utan extraljus och får massor med tomater. I en ask med såjord först sedan i större och större byttor i blomjord. När frostrisken är över sätter jag ut dem i landen där de får regn ibland. Gödslar med hönsgödsel om de ser ut att behöva det.
Fast de finaste plantorna får jag utan att anstränga mig. På hösten myllar jag ner överblivna tomater där de ligger och klipper sönder själva plantan på något lämpligt ställe.
Balkongodlarn
15-03-2014, 20:55
Stort tack för era tips!
Kul att höra att det faktiskt går att få fram fina plantor även med ganska små resurser.
Det ska bli spännande att se hur de artar sig nu under våren.
Tack igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.