Marie.san
Ska investera i automatiska lucköppnare inom kort. Har ett växthus som heter Bellis -82 (hobbyväxthus). Måste man köpa lucköppnare från samma försäljare eller passar de till alla. Har tittat på willabs hemsida också och de modeller som säljs där är hälften så dyra så det känns ju lite lockande men de måste ju passa. Nån som har erfarenhet?
eskil43
Ja, eventuelt med lite modifiering för fästerna och en borrmaskin med järnborr. Hälsningar Eskil
kerstin z5-6
Du kan i stort sett köpa vilket märke du vill
Lucas
Glöm bara inte att om de öppnas med vax-termostat så bör de tas in över vintern. Se till att de är justerbara.
Lucas
kerstin z5-6
CITAT (Lucas @ 05-04-2014, 07:50) *
Glöm bara inte att om de öppnas med vax-termostat så bör de tas in över vintern. Se till att de är justerbara.
Lucas

Har haft mina med vax ute i 20 år-de får dock inte låsas , men det är ju en annan sak.
johanr
Kerstin, hur menar du låsas? Mina kommer från Classicum och jag har lämnat dem ute de senaste 2 vintrarna monterade med sprinten som låser fast kolven i gångjärnet. De har överlevt hittills och enligt deras hemsida ska de inte behöva tas in på vintern. Tänkte jag skulle göra det ändå, men har inte orkat då det är lite krångligt.
kerstin z5-6
Jag menar inte låsas i Låst läge dvs stängt.
jaj-51
De billiga öppnarna är lite lotteri, en del håller länge trotts att de får sitta kvar över vintern.

När jag byggde nytt satsade jag på några "dyra" Bayliss mk7 alla 7 fungerar i år också. Byggde växthuset 2004.

Borra i aluminium går alldeles utmärkt men det behövs lite sprit (spolarvätska, t-röd) som smörjmedel så aluminiumen inte kletar på borret.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon