Sosa
Hej! Jag är (totalt) nybörjare på det här med kryddodling men fick för mig att prova nu i veckan. Har inhandlat minidrivhus i plast, såjord och fröer (basilika, timjan, oregano, citronmeliss, rosmarin och ruccola) och försökt läsa på så gott jag kan.

När jag väl skulle så insåg jag dock att jag inte hade koll på 1) hur många fröer som ska sås i varje "kruka" (ca 3 cm i diameter) i minidrivhuset, och 2) om tanken är att man ska så samma fröer i flera av "krukorna". Alltså, är det meningen att flera småplantor i minidrivhuset ska skolas om för att sedan bilda en och samma planta, eller räcker det att så en sort per "kruka"? Hur många frön behövs för att bilda en fin och kraftig planta?

Vore hemskt tacksam om någon kunde förklara detta för mig! Det är troligtvis rätt så dumma frågor, men lyckas verkligen inte hitta svar på detta någonstans...

kerstin z5-6
Odlar inte mkt kryddor själv men allt annat.En sort per kruka , annat blir ohållbart oavsett vad man odlar, varje frö kan bilda en planta ,vissa sorter som sallad vill du väl ha fler än bara ett enda salladshuvud så där behöver du flera frö , de andra på så liten yta - så 4-5 i varje bytta.

Alla måste sen skolas om till bra plantjord en i en i betydligt större kruka , drivhuset ska ju bara vara till för att de ska gro. Salladen skolar du ut i tussar och när de sen ska ut på balkong eller ut i sommar...då ser du även vilka av de andra som kan sättas ihop 2-3 st för att få en maffigare planta
Sosa
Stort tack! Men hur menar du med att sätta ihop 2-3 plantor längre fram (om jag bara sår en av varje sort i minidrivhuset)? Menar du att man kan samplantera olika kryddor i samma kruka helt enkelt eller missförstår jag dig då?
kerstin z5-6
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-03-2014, 14:27) *
Odlar inte mkt kryddor själv men allt annat.En sort per kruka , annat blir ohållbart oavsett vad man odlar, varje frö kan bilda en planta ,vissa sorter som sallad vill du väl ha fler än bara ett enda salladshuvud så där behöver du flera frö , de andra på så liten yta - så 4-5 i varje bytta.

Alla måste sen skolas om till bra plantjord en i en i betydligt större kruka , drivhuset ska ju bara vara till för att de ska gro. Salladen skolar du ut i tussar och när de sen ska ut på balkong eller ut i sommar...då ser du även vilka av de andra som kan sättas ihop 2-3 st för att få en maffigare planta

En sort per liten kruka i drivhus med 4-5 frö i varje liten såkruka, ger 4-5 plantor av samma sort.
Gör du så med alla dina frösorter har du alltså minst 24 fröplantor att skola om efter en kort tid.
Gåsis
Timjan, rosmarin ocg citronmeliss kan du så flera frön tillsammans och sen skola om en och en. Basilika skulle jag inte skola om en och en utan ha 8-10 sådder i samma kruka. Ruccolasallad skulle jag bredså, alltså strössla ut i ett större kärl där de kan växa i lugn och ro från sådd till skörd.
Sosa
CITAT (Gåsis @ 14-03-2014, 18:59) *
Timjan, rosmarin ocg citronmeliss kan du så flera frön tillsammans och sen skola om en och en. Basilika skulle jag inte skola om en och en utan ha 8-10 sådder i samma kruka. Ruccolasallad skulle jag bredså, alltså strössla ut i ett större kärl där de kan växa i lugn och ro från sådd till skörd.

Stort tack för era svar! Men har jag förstått det rätt då, att trots att jag sår flera frön (har sått 5-10 st beroende på sort) i varje kruka i minidrivhuset ska varje sort (utom basilika) sedan skolas om en och en - dvs så att jag behöver en separat kruka för varje liten planta? Kommer att bli rejält många krukor per sort då... (Jag ska inte planera ut i något trädgårdsland då jag bor i lägenhet.) Vad är förresten anledningen till att man inte planterar ihop för många småplantor, är det för att rötterna inte får plats eller för att näringen i jorden inte räcker?

Tack för tipset om salladen också! Nu har jag bredsått den som du tipsade om Gåsis! Det gror redan en massa smile.gif Och basilikan börjar visa sig den med, spännande..!
Gåsis
Om du ska skola om till en och en beror nog mest på hur du tänkt använda dem. Till att ätas eller till mer varaktig prydnad. Titta hur färska kryddor på affären är sådda. Ofta flera i samma kruka men tänkta att ätas upp snabbt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon