Sosa
Hej! Jag är (totalt) nybörjare på det här med kryddodling men fick för mig att prova nu i veckan. Har inhandlat minidrivhus i plast, såjord och fröer (basilika, timjan, oregano, citronmeliss, rosmarin och ruccola) och försökt läsa på så gott jag kan.

När jag väl skulle så insåg jag dock att jag inte hade koll på 1) hur många fröer som ska sås i varje "kruka" (ca 3 cm i diameter) i minidrivhuset, och 2) om tanken är att man ska så samma fröer i flera av "krukorna". Alltså, är det meningen att flera småplantor i minidrivhuset ska skolas om för att sedan bilda en och samma planta, eller räcker det att så en sort per "kruka"? Hur många frön behövs för att bilda en fin och kraftig planta?

Vore hemskt tacksam om någon kunde förklara detta för mig! Det är troligtvis rätt så dumma frågor, men lyckas verkligen inte hitta svar på detta någonstans...

kerstin z5-6
Odlar inte mkt kryddor själv men allt annat.En sort per kruka , annat blir ohållbart oavsett vad man odlar, varje frö kan bilda en planta ,vissa sorter som sallad vill du väl ha fler än bara ett enda salladshuvud så där behöver du flera frö , de andra på så liten yta - så 4-5 i varje bytta.

Alla måste sen skolas om till bra plantjord en i en i betydligt större kruka , drivhuset ska ju bara vara till för att de ska gro. Salladen skolar du ut i tussar och när de sen ska ut på balkong eller ut i sommar...då ser du även vilka av de andra som kan sättas ihop 2-3 st för att få en maffigare planta
Sosa
Stort tack! Men hur menar du med att sätta ihop 2-3 plantor längre fram (om jag bara sår en av varje sort i minidrivhuset)? Menar du att man kan samplantera olika kryddor i samma kruka helt enkelt eller missförstår jag dig då?
kerstin z5-6
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-03-2014, 14:27) *