Kakanskompis
Jag behöver verkligen hjälp från någon kunnig!

Vi köpte ett hus förförra året med en underbar trädgård. Hon som bodde här innan hade trädgården som sin stora passion här i livet. Själv är jag i det närmaste helt okunnig, men tycker att det är väldigt roligt och vill gärna inte behöva cementera hela trädgården om ett par år, när jag lyckats döda allt...

Jag har googlat och läst, frågat trädgårdsmästare på blomsterlandet, pratat med vänner och alla svar är olika.. Jag blir snart tokig, men innan jag blir det gör jag ett försök här.. Jag bor utanför Stockholm.

I trädgården finns:

* En MASSA olika perenner.
Jag lät allt bara vissna och ligga kvar i höstas, samt krattade över alla löv i rabatterna. Kan man börja vårstäda nu? Eller är det för kallt? Har en massa tulpaner som har tittat fram och det skulle vara trevligt om man fick se dom.. smile.gif

*Rosor. Ingen aning om vilken sort. Kan jag klippa ner dom nu?

* Tre äppelträd. Kan jag beskära dom nu (vad jag förstått är det bättre att göra på hösten men det har inte blivit gjort på två år nu så träden har en massa vattenskott).

* vinbärsbuskar, en röd och en svart. Samma fråga här, kan jag beskära nu?

* krusbärsbuske. Beskära nu?

* en björnbärsbuske. Fick ingen frukt förra sommaren, troligtvis för att den frös under den kalla vintern? Förra året växte det ut nya grenar och om jag förstått det rätt så kommer frukten på dom grenarna? Och jag ska ta bort de gamla, döda grenarna? Kan jag göra det nu?

* körsbärsträd och ett ungt päronträd (ingen frukt). Dom beskär jag väldigt sparsamt på hösten va?

*en halvdöd häck som dog förra vintern pga kyla/värmeväxlingarna enligt grannen. Klippa ner nu eller vänta till sommaren? Den kanske kan ta sig?

Sen skulle jag vilja flytta jordgubbar och rabarber. Vänta eller göra nu?

Ja, som ni ser är det en hel del jag inte har koll på.....
Huggorm
Regel nummer ett är att beskärning inte har något egenvärde, man gör det för att man har någon konkret anledning.

Äppelträden kan du beskära nu om det blivit för tätt mellan vattenskotten. Avlägsna de skott som växer inåt i kronan eller där de korsar sig och ligger emot varandra och skaver. Man vill gärna ha in ljus i kronan så det kan vara bra att glesa ur lite. Men ta inte för mycket för när man gör det får man just en massa vattenskott. Ta hellre lite varje vårvinter de kommande åren än att ta allt nu.

Krusbär och vinbär kan du beskära nu, om du tycker de växt sig för yviga. Körsbär bör du som sagt undvika att beskära om du inte har en verklig anledning och päronet blir väll också gladast av att lämnas ifred.

Vad är det för häck? Är det thuja så är det som är dött dött. Är det något lövfällande kan det vara idé att klippa ner hela häcken till marken och starta om den. Släppa upp den en bit varje år för att få den tät och fin igen. Gärna tillsammans med gödsling och extra vatten vid torrperioder.
Susanna
Ta bort de döda grenarna på björnbären kan du också göra nu. De fyller ingen funktion längre och det är lättare att göra det nu än när busken börjar slå ut.
kerstin z5-6
Rensa lite försiktigt kring tulpanerna men ingen jättevårstädning än, det är förvisso bra väder men ta det lite lugnt till april kratta gångar och dra det ogräs du känner igen kan du göra nu
Fota! alltid lättare att fråga här om man har bild

Rosor , finns inte heller där en regel om att de"måste klippas, klipper du ner en klätter klängros missar du all blomning i år
De dör inte av att vara oklippta , fota i stället, senare i april sväller knopparna på rosorna och du kan se om de har bruna toppar eller inte , finns död ved tar du bort den, klipper du i en gran och innanmätet är brunt är den delen av rosgrenen död.

Undvik stora ingrepp i rabatterna innan du sett en hel säsong , det kan finnas oväntade växter som kommer mycket sent.
Flytt av rabarber och jordgubbar känns det för kallt i jorden för att göra än-se till att få med allt från rabarbern ..annars återkommer den troget igen.

Fråga här ! om allt du undrar.smile.gif
Gåsis
Jag blir imponerad av att du törs ge dig i kast med detta! Inte för att det är svårt utan för att du törs. Vinbär kan man beskära när som helst och hur som helst. De svarta är mest förlåtande. Är du osäker första året så ta bara bort klena grenar som du kan tänka dig att de böjer sig ner på marken när de får bär. Att flytta växter bör du vänta med. Äppelträd måste inte beskäras men om man gör det som okunnig är det viktigaste att inte ta för mycket.

Rosor beskär man när björken har musöron. Googla på rabattros/buskros kommer du snart se vad du har.

Rabatterna bör du vara lite alert med, allt som det kommer många lika och tätt av ska du ta bort. Allt du känner igen som ogräs ska bort det med. Jag vet inte riktigt vad du menar med att städa, men stjälkar som står kvar upprätt kan du klippa bort nu.

Det är inte så kinkigt det här med trädgård och rätt måste man inte alls göra det första. Lycka till!
Kakanskompis
Tack snälla ni!! Jag ska göra som ni säger! smile.gif och haha, jag MÅSTE fixa det här. Grannarna har stått och småskrattat lite bakom häcken och sagt att man kan ta bort rabatter om man inte orkar.. Så jag har liksom inte mycket till val.. wink.gif

Häcken är det löv på, så då prövar jag att klippa ner den då.. smile.gif

Jag glömde bort att fråga om hallon, men det är samma som med vinbären va?
Har varit sjukt stressad över det här med beskärning, men då behöver jag alltså inte, om jag förstår det rätt, göra så mycket så länge grenarna växer dit dom ska och buskarna håller sig där dom ska? Eller om grenarna är skadade eller döda..?
Kan ju passa på att fråga om potatislandet också. Förra året satte jag potatis där, men jag läste att man inte ska sätta potatis på samma ställe varje år. Stämmer det? För jag gillar ju liksom potatis och vill gärna ha mycket. Haha. Behöver jag ett till land då? Eller kan man gödsla eller ordna till det på något annat sätt? Har en kompost där jag tar jorden ifrån och så gödslar jag med hästbajs (som torkat, för det har jag också läst att det ska göra). Gud, det är en hel djungel av alla saker man ska veta. Haha!

Vi har bott här i två år, så jag vet vad som kommer upp.. Eller nä, jag har ingen aning VAD som kommer upp men jag vet VAR det kommer upp i alla fall.. smile.gif förra sommaren var jag gravid och mådde skit så du struntade jag lite i trädgården, jag hade ingen ork. Det finns en klätterros och resten är buskar. Och då klipper jag alltså bort det som är dött på dom vanliga rosorna (när björken har fått musöron, vad nu det är.. Men det borde väl google kunna hjälpa mig med i alla fall..) , om det finns något..?

Tusen tack för era svar!! <3 smile.gif
Huggorm
CITAT (Kakanskompis @ 14-03-2014, 20:53) *
Kan ju passa på att fråga om potatislandet också. Förra året satte jag potatis där, men jag läste att man inte ska sätta potatis på samma ställe varje år. Stämmer det? För jag gillar ju liksom potatis och vill gärna ha mycket. Haha. Behöver jag ett till land då? Eller kan man gödsla eller ordna till det på något annat sätt? Har en kompost där jag tar jorden ifrån och så gödslar jag med hästbajs (som torkat, för det har jag också läst att det ska göra). Gud, det är en hel djungel av alla saker man ska veta. Haha!

Potatis är lite känsligt, det kan bli sjukdomar på den om man odlar på samma ställe år efter år. Det handlar inte så mycket om gödsling utan nematoder och potatiskräfta. Helst skall man lägga upp växtföljd på 4-5 år men det kräver ju lite utrymme att ha fem olika potatisland. Det kan också bli lite väl mycket kål eller vad man nu odla de andra åren rolleyes.gif
kerstin z5-6
Sätt ut en vilstol, flytta runt hbela sommaren , läs böcker klipp gräset se vad som kommer upp och dokumentera med foto -DET är vad du ska göra i sommar
Sen gör du ritningar i vintermörkret och gör trädgården till din NÄSTA år
Vansinne att ge sig på allt nu nej nej nej.
Bassam
Hej

Du kan klippa rosor på "när björkarna har musöron", jag tycker att detta är mellan Februari och mars före grön knoppar öppnar.
.
H.Bassam
kerstin z5-6
Det beror i allra högsta grad på var man bor .. här är tiden för musöron 12 timmar i vanliga fall
Huggorm
I mina trakter är tiden då björken har musöron runt första maj.
Nenna på Aspö
På hallonen skall gamla skott som givit bär gallras ut vid marken. Hallon skjuter skott ena året och sedan blommar de och sätter frukt nästa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon