Vi köpte ett hus förförra året med en underbar trädgård. Hon som bodde här innan hade trädgården som sin stora passion här i livet. Själv är jag i det närmaste helt okunnig, men tycker att det är väldigt roligt och vill gärna inte behöva cementera hela trädgården om ett par år, när jag lyckats döda allt...
Jag har googlat och läst, frågat trädgårdsmästare på blomsterlandet, pratat med vänner och alla svar är olika.. Jag blir snart tokig, men innan jag blir det gör jag ett försök här.. Jag bor utanför Stockholm.
I trädgården finns:
* En MASSA olika perenner.
Jag lät allt bara vissna och ligga kvar i höstas, samt krattade över alla löv i rabatterna. Kan man börja vårstäda nu? Eller är det för kallt? Har en massa tulpaner som har tittat fram och det skulle vara trevligt om man fick se dom..

*Rosor. Ingen aning om vilken sort. Kan jag klippa ner dom nu?
* Tre äppelträd. Kan jag beskära dom nu (vad jag förstått är det bättre att göra på hösten men det har inte blivit gjort på två år nu så träden har en massa vattenskott).
* vinbärsbuskar, en röd och en svart. Samma fråga här, kan jag beskära nu?
* krusbärsbuske. Beskära nu?
* en björnbärsbuske. Fick ingen frukt förra sommaren, troligtvis för att den frös under den kalla vintern? Förra året växte det ut nya grenar och om jag förstått det rätt så kommer frukten på dom grenarna? Och jag ska ta bort de gamla, döda grenarna? Kan jag göra det nu?
* körsbärsträd och ett ungt päronträd (ingen frukt). Dom beskär jag väldigt sparsamt på hösten va?
*en halvdöd häck som dog förra vintern pga kyla/värmeväxlingarna enligt grannen. Klippa ner nu eller vänta till sommaren? Den kanske kan ta sig?
Sen skulle jag vilja flytta jordgubbar och rabarber. Vänta eller göra nu?
Ja, som ni ser är det en hel del jag inte har koll på.....