karrod
[attachment=80497:malins_m...a_blomma.jpg]
Denna filur har tittat upp från jorden och är planterad under hösten. Kan tänkas vara en knöl elr lökväxt. Har iaf lagt stenar framför i höstas för att inte råka gräva upp den. Men nu vet jag ju inte vad det är för något jag har planterat....
Tycker att det inte bör vara någon anemon..

Detta har blivit ett huvudbry för mig och visade bilden på två olika handelsträdgårdar och båda står lika frågande även efter de bläddrat i sina böcker.
Åsa, mälardalen zon 2
Någon slags Anemone kanske?
rikke
Kan det vara en riddarsporre?
gunsta
Kanske balkansippa.
kerstin z5-6
Tror på en sippa jag med.
Anna-Karin Lundberg
Jag tänkte också på riddarsporre, men är inte alls säker.
karrod
Riddarsporre.. Kan det vara en stormhatt!? Grävde rabatten i höstas så där är bara planterat lökar, knölar, en spetsmössa, alunrot och en stormhatt!!
Får fortsätta vänta och se!
Eva 33c
Bladutspringet är väldigt likt det som mina Aconitum 'Red Wine' har. Och de kryper upp ur jorden nu. Så min gissning är en aconitum av något slag.
Bilden är tagen i april för några år sedan.
[attachment=80511:Aconitum...__Small_.JPG]
Anna-Karin Lundberg
Jag tittade i mina rabatter och det ser ut både som riddarsporre och stormhatt, dock har mina inte kommit upp lika mycket som din. Men har du planterat riddarsporre på platsen så är det förstås den du ser!
hs04290
Hej!
Jag tycker att det ser ut som en stormhatt, även om mina just nu är snötäckta igen....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon