Full version: Fruktträd?
fritteb
Hejsan forumet!

Jag har ganska nyligen köpt en villa och nu hade jag tänkt köpa lite fruktträd. Problemet är att jag inte har en aning vilken sorts träd man ska köpa.

Jag vill ha ett körsbärs/bigarå-träd, två äppelträd och ett plommonträd.

Ni som har lite erfarenhet och tips kanske vet vilka sorter som är att rekommendera ur smak- och skötselsynpunkt?

Mvh Fredrik
Jan af Lisö
Som bigarrå vill jag rekommendera Burlat på Gisela5 stammen (om du inte bor alltför långt norrut). Burlat är en tidig bigarrå sort, som man kan få frukt på redan till midsommar vid gott väder. Stora, söta, saftiga mörkröda bär.

Gisela 5 gör att det blir ett sk "pysslingsträd", max 3 meter högt med god bördighet. Också lätt att skydda mot fåglar och tar inte mer än 10-15 m2 av trädgården.

Sorten är inte så vanlig i plantskolorna, jag fick åka från Stockholm till Uppsala (Rosendals) för att köpa trädet för 2 år sedan, men det har jag aldrig ångrat.
----

Vad gäller övriga fruktsorter så är det svårarare att komma med konkreta tips, jag har ett ungt plommon Jubileum, jättegoda frukter. Jag har dock läst diskussioner att det kan vara svårt att få frukt, troligen är inte Jubileum så självfertil som det påstås. Jag har haft trädet bara 2 år och har flera stora plommonträd i grannskapet så det verkar ha gått bra med pollinering. Fick 3 plommon under andra året.
---

Äpplen - Amorosa, röd Aroma, är jättegott. Jag gjorde ett blindtest med familjen, de fick smaka på Signe Tillish, Gravensteiner och Aroma och alla valde Aroma som den i särklass godaste sorten.

Läste också på SLU's hemsida att det finns två nya äppelsorter (Fredrik och Frida) på ingång som skulle vara som Aroma, men ännu mera skorvresistenta.

http://www-balsgard.vv.slu.se/Appleforadli...anbalsgard.html

[Finns det något här på Forum som vet något med om Fredrik & Frida ??]
Cilla
Hej Fredrik,

Grattis till TRÄDgården! Här är några tips inför trädsatsningen:

1. Kräv kvalitet
När du köper fruktträd som ska hålla länge: Köp E-märkt. Detta står för Elitplanta och innebär att trädet är sjukdomsfritt så långt man kan komma, härdigt och sortäkta. Jag går årligen i handeln och spanar in sjukdomar på träd som säljs och i år är det både grenskorv och kräfta på de som inte är E-plantmärkta. Kolla med din närmaste trädgårdshandel om de för träd med E-märkning, be dem beställa eller köp annars i annan handel. Vilka E-sorter som finns hittar du på www.eplanta.com.

2. Bestäm storlek
Som Jan skriver bestämmer grundstammen (roten) vilken storlek körsärsträden får. När du köper och planterar äppelträd, tänk också på storleken. Oavsett äppelsort så är de i handeln satt på en grundstam som heter A2. Den gör att trädet blir 8-10 meter brett och har en livslängd på ca 60 år. Köper du ett träd som är satt på en fröstam blir det aningen större men har möjlighet att leva flera hundra år. Dessa beställs - säg till om du är intresserad så kan fler av oss här förmedla kontakter! Vill du ha ett mindre äppelträd, köp ett som är satt på så kallad svagväxande grundstam. Dessa blir mindre, vissa måste ha stöd hela livet, de bär frukt tidigare än ovanstående och får en livslägd på ca 30 år. Dessa beställs också - hör av dig!

3. Varierad mognadstid
Körsbär och plommon av olika sorter mognar nästan samtidigt oavsett sort, men äpplen mognar med flera månader emellan. Om du köper fler äppelträd - se till att du får sorter som inte mognar samtidigt. det är inte kul att under en vecka ha tonvis med äpplen och resten av säsongen ingenting.
Sorterna är också olika härdiga - dvs om du bor i ett kallt klimat kan du ha vissa sorter och i ett varmare andra. Men för alla zoner finns det äpplen som mognar i olika årstider.

4. Strunta i oväsentligheter...
Om du bor i ett villaområde där det finns fruktträd kan du i det närmaste strunta i vilka som pollinerar (befruktar) vilka. Strunta också i att köpa planteringsjorden som säljs i handeln, den består mestadels av torv. Använd istället den jord du har på stället, blanda med löv, kompost om du har och ett par köpesäckar kogödsel för varje träd. Om jorden är lerig - blanda ut med grus eller grov sand. Strunta i handelns rekommendationer om de säger att du ska gräva smalt och djupt. Gräv brett och ett par gånger krukdupet istället. Om det är lerjord - lägg en dm singel eller småsten i botten av gropen och plantera på kulle. http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm

5. När du väljer ställen på tomten att plantera:
Körsbär och plommon trivs bättre i sandblandad jord. Plommon tål torka bättre än körsbär, som dricker mycket men ändå inte vill ha lerjord. Äppelträd är tåliga med jorden så länge som den innehåller lagom mycket ler (ca 30%) och stället inte är sankt eller vått. Ställ aldrig fruktträd på ställen i trädgården som är våta, träden sjuknar direkt.
Ralf
Men oavsett sortval så får man itne glömma bort att placera träden på ett vettigt sätt. Det börju vara minst ca 4 m mellan träden. Det kan verka mkt men i min uppvuxna trädgård så växer träden in i varandra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon