Fru430
Hej!
Jag önskar idéer om hur jag kan utöka mitt trädgårdsland. Jag skulle vilja odla på det som idag är ca 50kvm gräsmatta/hagmark. Jag kan få tag på färsk hästgödsel i stora lass och behöver inte odla i det utökade landet nu i år. Mycket tacksam för era erfarenheter och idéer!
Bassam
Du kan gräva marken till 40cm med lilla gräv maskiner rensa den från ogräs, sen du kan blanda naturliga gödsel.
H.Bassam
fvd
När du har grävt ut som Bassam säger är frågan vad du tänker odla. Rent allmännt skall jorden vara genomsläpplig d v s säga ta emot vatten och behålla det och ge växternas rötter svängrum. Det åstadkommer man genom att blanda jord pinnar kvistar torv ev sand. Gödsla på lämpligt sätt med naturgödsel eller pellets. En del växter vill ha sur jord låg ph värde och då undviker man för mycket kväve.
EKLO
Hej, det låter så roligt att utöka, jag har gjort det en massa gånger där jag odlar, marken där är usel, så det handlar om små bitar i taget eftersom det är så mkt sten att spetta och rötter och sånt. Men tills slut har man ju gjort det och blir så nöjd!

Jag skulle - om nu ditt område är lite mer lättarbetat, som det verkar - börja med att mäta, du vill nog inte ha odlingsbäddar som är bredare än 1,20, då går det att nå hela landet från båda håll, och det blir lätt att röra sig (däremot kan ju odlingsbäddarna vara precis hur långa som helst).

Och sen blir då frågan hur breda gångar du vill/måste ha. Om du lätt behöver komma åt med skottkärra för att lämna kompostjord etc, ta till gångarna så att det blir bekvämt. Jag gjorde misstaget att göra för små passager på några ställen, och det blir ganska irriterande!

Lycka till!
Gåsis
Har du bra jordmån kan du odla potatis där första året. Lägg potatisen direkt på gräsmattan, tidningar mellan potatisarna och täck med ett rejält lager halm. Till hösten har maskarna luckrat jorden och du har början till ditt trädgårdsland samt en hel det potatis.

Jag har inte provat detta själv med det finns beskrivet på många ställen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon