Vet inte om detta kanske borde stå i " förkultiveringstråden" men chansar!
Har några för mig värdefulla potatisar jag räddade förra hösten för att kunna sätta iår. Har aldrig odlat potatis, men fick rådet att täcka och lagra dem i sand över höst/vintern frostfritt. Sagt och gjort. De har stått mörkt, men nu helt plötsligt skjuter de vita skott rakt upp ur sanden i lådan de ligger i. Hur går jag vidare härifrån? Kommer växtkraften för att kunna förgro potatisen ta slut? ska jag knipsa av de vita skotten? och när ska jag förgro? såg att det precis publiserats en artikel om potatis här på odla, men stod inget om sandförvaring!
tacksam för alla svar, vill verkligen rädda potatisen
// Joel
Hej
Det fel att de var med mycket fukt, så de börja växa. vita skott är fuska skott så behöver du borta dem.
Förvara dem så:
1 om man har källare, man kan för vara dem frostfri med lite fukt.
2 i kylskåp.
3 i garage som är inte attackerade av frost. du ska se att potatiserna är inte bli skrumpnar och torka.
4 man kan lägga dem i lådan som har sand o torv med lite fukt.
.
H.Bassam
Jag har börjat förgro potatis, jag tycker att du ska bara ta fram dom där det är ljust.
Ta inte bort skotten! Dom kommer att bli gröna och frodiga i solen.
Sätt potatisarna en och en i små krukor med jord, så att ca en tredje del av potatisen är under jorden att bilda rötter.... om du har plats. Det går snabbare, men du kommer att behöva flytta över till större krukor om det blir trångt i krukan med rötter och det är fortfarande för kallt ute (minst 8 grader jord temp)
eskil43
15-03-2014, 12:02
Hej Jowel! Du har redan förgrott potatisen,skaffa krukor på c. 10 liter, helst svarta,bra jord och sätt potatisen i dessa.Full krukan c. 10-12cm med lagom fuktig jord,lägg i potatisen och full på jord upp till kanten och tryck till lite lagom.Bryt INTE dom vita skotten,det gör inget att dom kommer i jorden igen för dom fortsätter och växer och blir gröna när dom kommer upp i ljuset.Tänk att knölarna har förmodligen redan lite rötter i sanden så "grappa" hela rotklumpen nä Du flyttar knölarna till krukorna.Dessa kan stå mörkt så länge som skotten inte är framme men sen ska krukorna stå ljust och helst över plus 10-12 grader.Flutta ut när Du kan hantera frostrisken,ha dessa mot en varm söder eller väst vägg ock täck med fiberdyk eller dyligt under kalla nätter.Dom klarar sig ned till 0grader på sådant ställe.Lagom med fukt,tänk att växter som är torra klarar frost sämre än vaxter med lagom fuktighet,dock inte dyblöta.Du har förvarat Dina knölar på för varmt ställe. Hälsningar Eskil
Åh men så himla bra svar! Tusen tack!!! Här ska odlas potatis! Återkommer väll senare om där blir någon potatis för att få tips om vilken sort det kan tänkas vara!

men tack!
Åsa, mälardalen zon 2
16-03-2014, 08:53
Om det är väldigt långa groddar kan man ta bort dem, jag brukar förgro mina potatisar ljust ståendes i äggkartonger (jag planterar dem inte i jord) och potatisarna brukar jag ställa ljust på min inglasade balkong jag brukar få fina knubbiga groddar lagom till utsättning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.