Anna-Karin Lundberg
15-03-2014, 06:55
Nu har jag planterat mina dahliaknölar i krukor och burit in dem i huset.
Eftersom förra våren var så enormt sen här där jag bor så kom mina knölar i jorden så sent att flera av dem inte hann blomma innan frosten kom i höstas.
Nu vill jag inte riskera att det händer igen och eftersom den här våren verkar så tidig har jag redan planterat knölarna. De ska senare stå i krukor på altanen, jag planterar dem inte i rabatterna.
Men hur var det nu med temperaturen? Idag står krukorna på golvet i mitt vardagsrum i vanlig rumstemperatur, de tar ganska mycket plats och så här vill jag ju helst inte ha det tills i maj/juni när de kan flytta ut... Alternativet är att de står mörkt (inte kolsvart, men mörkt) i min källare tills de börjar spira ovan jord, men där är bara runt 10 grader. Kommer de börja gro där eller är risken att de ruttnar istället?
Vad säger ni andra, har ni några råd att ge mig?
Så länge de inte visar något grönt, kan de stå mörkt, men så fort de spirar, måste de ha ljus. 10 grader räcker, men tar lite längre tid än vid rumstemperatur.
Egentligen vore det bästa att ha dem varmt tills de börjar gro och sedan ställa dem svalt, men då måste de få ljus också.
Du kan också ställa dem ute på dagarna (om det är plusgrader) och inne på nätterna.
Jag bor i zon 1 och jag grävde ner mina i rabatterna igår och i fortsättningen håller jag koll på termometern och täcker dem om det blir minus. Detta borde gå lika bra med krukor.
Anna-Karin Lundberg
14-04-2014, 05:58
Nu har det gått en tid och dahliorna har kommit upp fint. De står på golvet i mitt lilla vardagsrum och jag förstår att de måste komma ut snart för att få mer ljus. Men när törs man ta ut dem? Är det bara frosten som är farlig för dem ute?
Det är många och stora krukor, jag kan bära ut dem på min trapp som är under tak, men kommer inte orka bära in dem varje kväll. Känns det som att det blir frost en kväll måste jag förstås bära in dem, men "bara för att" kommer jag inte att klara. Men att fortsätta ha dem inne blir ju inte heller så bra, nu när de är ca 20 cm höga och vill ha ljus...
Tidigare år har de inte kommit upp så här fort, ibland har jag planterat redan i februari och sen väntat i evigheter på livstecken. Nu har det gått precis en månad och de allra flesta har skjutit massor med höga skott. Jag längtar efter dem, förra sommaren hann de inte blomma innan frosten tog dem på hösten.
Vad du skall göra nu beror ju helt på hur varmt det är där du bor. Jag har haft alla mina krukor ute sedan mitten på mars. Några gånger har jag täckt dem med plast utifall det skulle bli frost. Dina har ju stått inne i tjugo grader och behöver vänja sig vid uteklimat. Då finns det två alternativ som jag kan komma på ställa ut krukorna och täcka dem vid frostrisk eller släpa dem ut och in.
Eva i Skåne
14-04-2014, 07:26
Jag har också mina krukor ute sedan några veckor. Du får skydda med fiberduk mot solen den första veckan och mot eventuell frost de nätter det verkar hotfullt
Anna-Karin Lundberg
15-04-2014, 05:53
Tack!
Då ställer jag ut dem på trappen när det blir en fin dag, men hänger ett vitt lakan över trappräcket så de inte blir stekta. Blir det en "inte så kall" natt står de kvar ute, men jag kan lägga lakanet över plantorna för att skydda dem lite. Och blir det frost så bär jag in dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.