Full version: Bygga dörr?
Trädgårdsmannen
Hej,

Huset vårt ligger väldigt nära en bergknalle vid ena knuten - där är inte mycket mer än 1 meter i marknivå och kanske 1.50 i huvudhöjd mellan berget och husknuten. Detta är ett riktigt blåshål eftersom vinder får en herrans skjuts längs husväggen och sedan blåser genom "hålet" rakt in på altanen. Nu till min fråga:

Jag har tänkt att bygga för detta hålet med en dörrkonstruktion; Jag får väl ha en regel i huset och sedan en överliggare horisontellt överst och sedan hänga dörren i den delen som sitter fäst i huset, men hur gör jag med infästningen i andra sidan - i berget? Det är ju inte direkt en jämn bergskant heller...på något sätt måste jag "figursåga" någon form av panel bredvid själv dörröppningen för att "täta" mot vinden?

Tips mottages tacksamt från alla snickarkunniga!

Betongplint? Regel i nederkant som en tröskel för att få stadga? Tips?
gammelnalle
Jag är inte 100% säker på att jag "ser" hur du har tänkt dig det. Ingen bild??

Låna en borrhammare (stor slagborrmaskin) några långa 10mm betong borr och plugg till dessa. "Borra" fast kottlingar (korta brädlappar av impregnerat virke i "lagoma längder" (beroende på hur "böjd" berget är)

I dessa kan du sedan fästa en regel som dörren får anhåll mot. Figursåga en stående bräda om du har tålamod. Beroende på hur tätt du vill ha kan du fylla "hålrummen" mellan kottlingana och berget med cement eller figur-sågade brädor.
Blev du någotr klokare?? Fråga gärna om jag var oklar.
Trädgårdsmannen
Hej,

Fick inte till någon bra skiss så bild blir svår att visa...

Men tänk dig ett hus som ligger helt parallellt med en bergskant som är ca 2-3 meter hög, sidan är spikrak till största delen eftersom det är utsprängt där huset skall ligga. Vid husknuten ligger då huset som närmast bergskanten, men ca 1 meter i marknivå och 1.50 m i huvudhöjd. Däremellan vill jag bygga en dörrlösning och lite panel runt om så att man kan eliminera att snålblåsten viner in på altandäcket som är helt lugnt för övrigt. Som jag skrev tidigare kan jag fästa direkt i knuten (får bara flytta stuprännan 30 cm in på husets långsida) och sedan får jag väl göra som du beskrev med pluggar i berget för att få fast reglar. Sedan är det väl en bra lösning att göra en överliggare mellan hus-berg överst, ovanför dörren och en underliggare likadant som "tröskel". Sedan bör jag väl hänga dörren i gångjärn som sitter i hussidan eftersom där är som rakast och sedan göra mig en dörr för att sedan "fylla" resten med panel så att det blir tätt. En del figursågning blir det således pga bergets karaktär. Ett problem är att det år från år lossnar lite berg eftersom det blev sprickbildning vid sprängningen och där tränger det ju ner vatten som spräcker loss stenbitar. Men det får jag lösa efter hand. Fler tips? Du verkar erfaren.
MimE
Du har inte möjlighet att bara sätta dit en sån där färdig "skärmvägg" som brukar finnas på byggmarknader?

På landet (sommarstugan tongue.gif ) är det många som har såna fästa med någon form av gångjärn i knuten som de sedan vinklar ut för att få vindskydd.

/Mimmi
Trädgårdsmannen
Jo det hade nog fungerat om inte ojämnheten i bergknallen varit så stora för det blir lite väl mycket hål kvar om jag inte bygger för helt och hållet och då tror jag det viner...
Trädgårdsmannen
Nu så - nu finns bild i mitt album HÄR
Annelie
Hej där!

Ett tips på en lösning från mig...

Istället för att bygga igen det ojämna hålet kanske du kan sätta en klätterväxt som kan få "täppa till"?

Överliggande regel fästes i bergknallen och i huset.. Ja, du förstår kanske hur jag menar smile.gif
gammelnalle
Hej igen !!

Annelies ide verkar bra om man gillar den typen av lösning...

Problemet med att berget "lossnar" kanske du kan minska genom att se till att minimera (regn?)- vatten att nå där infastningen är. Vatten som fryser har en OTROLIG sprängverkan och var den metod som användes innan kemiskaliska sprängmedel (svartkrut, TN, dynamit osv) blev kända, (tillsammans med att man hettede upp med eldar och kylde av med vatten)

Om du kan leda bort vattnet en bit (Har dålig erfarenhet av att få bort det...) kanske du slipper "is-sprängning".

Snygga skisser ni gör !!! HUR gör man ????? "En skiss säger mer än 1000 ord"....

björn
bara fråga på (vet inte riktigt var problemet ligger JUST nu .Du verkar förstå hur jag menar...??)
Trädgårdsmannen
Tjena,

Tack för tipsen, ja leda bort vattnet blir nog inte lätt för det ligger en stor plan markyta ovanför knallen och det är ett par tusen kvadratmeter skogsmark där en glad markägare styckat av och sålt till hugade husbyggarspekulanter. Vad dom gjorde var att skoga ner allting för att uppföra en villa, men sedan sprack förhållandet, marken är inte speciellt attraktiv så värdet är ringa och nu står det bara sedan 5 år tillbaka mad.gif . Sly börjar komma, men vattenmängden som tidigare sögs upp av otaliga björkar och andra större träd rinner nu ner längre ner mot våra hus som ligger nedanför...därför ter det sig tämligen övermäktigt att leda bort vatten så att det inte kommer något alls...men jag fastnade lite för idén med att placera en klätterväxt där håligheten är, mycket bra idé TACK! Det får gärna vara någonting som gillar värme och sol även om det är skugga bakom för i den hörnan borde det bli varm och är det sedan någonting som verkligen växer tätt och blommar lär det ju ta död på vinddraget effektivt hoppas jag för man säger väl att en häck hindrar vind mycket bättre än ett helt tätt plank då vinden bara tvingas över planket och sedan dyker ner bakom. Så det får nog bli en bra kombination av era tips, alltså: hyra en sån där borrhammare, fästa överliggaren både i berg och hus, fästa dörren i husknuten och sedan täcka med panel utom närmast berget där en härlig honungsros kanske kan gör sitt till. Nej, förresten, så mycket kan jag nog inte komma ner i sprängstenen att en ros skulle trivas, vad skall jag då ta som inte kräver så stort jorddjup? Vad säger ni om Bokharabinda eller Klätterhortensia? wub.gif
Annelie
Hej igen,

Blomsterförslag kan jag väl inte ge dig så många för det är så individuellt vad man gillar. Jag undrar bara om du kanske har möjlighet att plantera i en kruka istället för att behöva borra berg? Får det inte plats en "vanlig" kruka kanske du kan snickra dig en anpassad kruka i trä, eller varvör inte gjuta en på plats - du verkar ju vara händig så det ska väl inte vara några problem rolleyes.gif tongue.gif
Trädgårdsmannen
Hej,

Jovisst kan jag plantera i kruka, men dörren/konstruktionen måste sitta fast i mer än bara hussidan, så därför behöver jag ju borra i berget för att få fast virket även i den sidan. Gjuta går säkert också, men jag är lite osäker på hur mycket jordvolym en klätterväxt typ Klematis eller Klätterros behöver, man brukar väl säga att en ros vill ha 50x50x50 cm jord och då är det inte någon liten nätt kruka vi talar om...eftersom den då kommer att stå ovan mark...på trädäcket...angående växtval är alla tips som blommar och kanske även luktar gott av intresse!! Bara det inte tar 10 år på sig att täcka "hålet"...
gammelnalle
Hej !!!
Min dator (modem?) har pajat så jag hänger inte med i svängarna!!

Men med att "avleda" vattnet menade jag INTE att det skulle bort... det är för omöjligt... Men att avleda det från dina "fästpunkter" så att frost-sprängningen undviks just där...

Men ni har ju inte svarat på:

"Snygga skisser ni gör !!! HUR gör man ????? "En skiss säger mer än 1000 ord"....-"

björn
Annelie
CITAT (gammelnalle @ 16-04-2004, 14:40)
Men ni har ju inte svarat på:

"Snygga skisser ni gör !!! HUR gör man ????? "En skiss säger mer än 1000 ord"....-"

Hej på dig Nallen!

Bilden kopierade jag från TM länk, öppnade upp den i ett program som heter Fireworks. I det programmet finns en massa finesser som man kan leka med.

Har du något bildbehandlingsprogram i din dator kan du testa dig fram där. Öppna upp en bild och tryck och dra och klura hej vilt tills du hittar bland alla knapparna! rolleyes.gif tongue.gif
Trädgårdsmannen
Å min bild ritade jag i Paint som finns som standard i Windows under Tillbehör...går nog inte att göra en simplare bild, men den fyllde ju sin funktion här...
gammelnalle
CITAT (Trädgårdsmannen @ 19-04-2004, 12:15)
Å min bild ritade jag i Paint som finns som standard i Windows under Tillbehör...går nog inte att göra en simplare bild, men den fyllde ju sin funktion här...

Jaså???? Så enkelt??? Och sedan? Lägga in den i albumet bara???

JU ENKLARE DESSTO BÄTTRE !!!!
Trädgårdsmannen
Hej,

Ja, det stämmer, bara att spara och lägga i albumet, glöm dock inte att du måste spara i jpg-format för normalt sparar Paint i bitmapp (bmp) och det fungerar inte i odla.nu´s album för dom tar för mycket plats. Men formatet väljer du när du sparar från Paint så det är inga problem, bara lätt att missa och då syns ingen bild i albumet och det är lätt att inte fatta någonting...
gammelnalle
tackar för svar!!! (nu är datorn fit for fight igen - därav dröjsmålet...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon