Full version: Orchidéplacering?
Trädgårdsmannen
Hej,

Kan man ha Orchidéer i söderfönster med direkt sol utan skydd? Själv har jag undvikit detta läge men en grannfru har alla sina Orchidéer i söderläge och dom torkar ut något så otroligt på en vecka, sedan ger hon dem bara en liten skvätt vatten varje fredag och "skiter" i dom för övrigt, tror ni dom blommar, ja jisses amada...dom ser så erbarmligt fula och misskötta ut, men dom har blommat otroligt under flera års tid och jag har nu fått se kort på ännu mer blomning de senaste åren, skall man följa hennes placering?
Kajsa
På vintern är det nog utmärkt med söderläge, men vår/ sommar?? Du skriver att dom är fula, vem vill ha fula, misskötta orkideér? Har mina i österläge och skuggar med persiennerna vid sol, bladen är också vackra.
Med tanke på hur dyra dom är, så är man ju väldigt mån om skönheterna, jag pysslar med dom varje vecka.
Nymphaea
Generellt sett ska orkidéer inte stå i direkt solljus under årets 'ljusa' del (alltså ej heller under våren.) En del orkidéer kan tåla mycket ljus och så beror det givetvis mycket på hur 'härdiga' de är från längre tids exponering av starkt solljus.

Blommor och stängel tål mycket ljus, blad och 'växt' ska gärna skyddas av något solskydd om de nås av solen.

Under sommaren kan man, med fördel, låta orkidéerna hänga ute i trädgården i lämpligt träd (halvskugga, kvällssol...) wub.gif
Phalaenopsis (brudorkidén) ska inte tas ut. Låt den stanna inne.

Att en orkidé blommar eller skjuter ny stängel behöver inte nödvändigtvis betyda att den mår bra.
En överlevnads strategi är att blomma och så fort som möjligt sprida sina gener innan alla krafter tar slut... wink.gif

Det finns en mängd knep för att få växter att bloma (vilka givetvis skiljer sig mellan olika växter). Gödningens näringsämnesförhållanden, ljus, temperaturväxling och årstid är ett par av de faktorer som påverkar...

/s
Trädgårdsmannen
Jaha det var inte så lätt således, dessvärre har jag antingen söderläge eller norrläge att välja bland och jag har fått den ena Orchidéen efter att den blommat färdigt så jag vet inte vad det är för någon. I och för sig inte den andra heller, den har mängder små knallrosalila blommor som nästan ser ut som vitsippeblommor i klase fast med mycket smalare och flikigare blomblad - ingen lätt beskrivning va? Har köpt och planterat båda i glaskrukor och ställer dem helt i vatten ca 15 min varje fredag kväll (inte bladrosetten då). Hur förbättrar jag förhållanden? Idag står de i norrfönstret, men det är ju inte att sticka under stol med att där är rätt solfritt...
Nymphaea
ställ dem ljust smile.gif
Norrfönster fungerar för endel orkidéer (bättre än inget).
Österfönster rekommenderas för de flesta orkidéer under den ljusa delen av året.
Om du nu har dem stående i söderfönster är det viktigt att du sertill att de inte bränns... skydda dem isådana fall med något solskydd.

Du behöver inte låta plantorna stå i vatten under 15 minuter. det räcker att låta vatten rinna genom komposten. Den blir inte blötare än blöt...
Orkidékomposten ska vara väldränerad, och vattnet ska därför rinna raskt igenom krukan...

Och... planera ALDRIG en växt, som lever, i en glaskruka.
Glas bränner växten. Växten dör. Det brukar fungera ett tag och gå riktigt bra. Ljus kommer ju in till orkidérötterna och plantan trivs, tills den bräns.
Transparanta plastkrukor rekommenderar jag!
/markus
MimE
Nymphaea,

Du har gett mycket bra råd.

Men du får inte prata med mina Phalaenopsis! tongue.gif

De står i stekande söderfönster (oskuggade), planterade i vida glasvaser, får vatten en gång i månaden (i bästa fall) och mår toppen.
Vackra bladverk, härliga friska rötter och, framför allt, blommar nästan året om. wub.gif

Det som jag tror gör att de trivs så bra är att de har ingen undervärme (element) samt att det är tvåglasfönster som inte är tätade (självdragsventilation).

Jag köper ofta lite halvskruttiga Brudorkidéer billigt och efter några månader börjar de trivas.

Däremot skulle jag inte rekommendera mina skötselråd för andra orkidéer än Phalaenopsis.

/Mimmi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon