CITAT (Euforiah @ 30-03-2014, 13:02)

Ok, får tänka om lite. Mätte förresten trädgården nu och insåg att mitt ögonmått inte är att lita på. Har visst 35 kvm trädgård. Liiite, lite större än det jag trodde

Äsch, jag tycker att du ska köra på! Jag är inte heller någon van odlare. Jag började lite smått förra året och sen har jag läst på en massa i vinter. Man får bara vara beredd på att allt kanske inte gror eller växer som man vill. Men jag ser ingen anledning att fega och bara köra på ett begränsat antal växter. Man lär sig av sina misstag vilket som man ska satsa på nästa år.
I år ska jag har 4 ½ pallkrage och odla en massa olika saker i dem. Dessutom ska jag har två tomatplantor (två olika sorter) och ett jordgubbs/smulgubbeland. Om jag hinner ska jag gräva om en liten bit av det gamla grönsakslandet och stoppa ner några sparrisplantor där.
I pallkragarna ska jag ha:
1. potatis
2. Jordärsskocka
3. Broccoli, rödlök, salladslök, rädisor
4. Morötter, rödbetor, dill, persilja, sallat
I halvkragen: Oregano, salvia, gräslök, timjan, citrongräs.
och nånstans ska jag ha sockerärt.
Vissa saker ska man gärna odla under fiberduk, för att undvika jordloppor, kålfjärilslarver mm.
Läs på lite om varje växt du ska odla.
För att svara på några av dina frågor:
Man kan odla jordgubbar i amplar t.ex, eller i en låda, så att bären liksom händer ut. Vill du odla på höjden kan du ju hänga krukor på lite olika höjder på en spaljé. Vet inte om det är noga vilken sort man tar då. Går du till en riktig plantskola så har de bra koll.
Potatis ska vara jättelätt att odla men ska helst förgro i en fönsterkarm så att de får korta förgrenade skott, typ max några cm. Många odlar potatis i 10-litershinkar och liknande. Man ska komma ihåg att kupa jord upp runt nederdelen av plantan, när den har kommit upp lite, så att inte potatisarna blir gröna av solen.
Gul lök och rödlök köper du som små sättlökar. Det har de i affärerna nu. Vitlök ska man egentligen sätta på hösten, i typ oktober, och låta vara i jorden fram till slutet av sommaren. Jag hade missat det, så jag har köpt och satt några nu.
Gräslök är bra att köpa en färdig planta, men sen kommer den igen varje år.
Tomater kan man oxå gärna köpa som färdig planta. Kolla så att du köper en som funkar utanför växthus ifall du inte ska ha den i ett sånt.
Det är bara kul att kunna hjälpa :-)