Euforiah
Hej på er! Är ny både här och i trädgårdsvärlden, hoppas mitt inlägg har hamnat i rätt kategori smile.gif

Har några frågor till er trädgårdsfantaster..håna mig bäst ni vill men jag är som sagt en nybörjare inom det här området smile.gif Vi har en liten trädgårdsplätt på baksidan av vårt nyköpta radhus och är så himla sugen på att odla grönsaker i pallkragar samt lite större hinkar. Har sol på baksidan mellan ca kl. 12.00 - till solen går ner om det spelar någon roll smile.gif

Så till frågorna:

*När ska man börja odla?

*Ska man börja så dem inne (det som skall växa i hinkarna)?

*Om det är för tidigt för att så, vad kan man göra/odla för kul i trädgården fram tills odlingssäsongen är igång? smile.gif

*Har sett någon göra ett kallväxthus (tror jag det hette), när och varför gör man sånt? Något jag behöver göra? smile.gif

Tack på förhand smile.gif

Skruttensmamma
Börja med att skaffa pallkragar och olja gärna in dem med rå linolja, framför allt på insidan, där jorden ligger emot.

Sol från 12 och framåt verkar kanon.

Fundera över vad du vill odla och om du behöver enkla eller dubbla pallkragar. Potatis t.ex. kräver dubbla, och det gör helst morötter också. Sallad klarar sig utmärkt med enkla kragar.

Lägg tjock markduk emellan marken och pallkragen innan du fyller på med jord, annars kommer du att få ogräs underifrån. Hälften köpejord och hälften brunnen kogödsel (på påse) verkar vara en bra blandning.

Om man vill kunna börja säsongen tidigare och dra ut på den längre in på hösten kan man skaffa en drivbänk (ett miniväxthus) att sätta på pallkrage. Gamla fönster funkar också bra att lägga på pallkragar. Vissa växter som egentligen inte hör hemma i vårt klimat mår bäst av eller kräver ett växthus för att kunna växa här.

Om du ska ha potatis så börjar du med att förgro dem inomhus 4-6 veckor innan du ska plantera dem. Lägg dem i en äggkartong i fönsterkarmen. När du kan sätta potatis beror på var i landet du bor.