Euforiah
Hej på er! Är ny både här och i trädgårdsvärlden, hoppas mitt inlägg har hamnat i rätt kategori smile.gif

Har några frågor till er trädgårdsfantaster..håna mig bäst ni vill men jag är som sagt en nybörjare inom det här området smile.gif Vi har en liten trädgårdsplätt på baksidan av vårt nyköpta radhus och är så himla sugen på att odla grönsaker i pallkragar samt lite större hinkar. Har sol på baksidan mellan ca kl. 12.00 - till solen går ner om det spelar någon roll smile.gif

Så till frågorna:

*När ska man börja odla?

*Ska man börja så dem inne (det som skall växa i hinkarna)?

*Om det är för tidigt för att så, vad kan man göra/odla för kul i trädgården fram tills odlingssäsongen är igång? smile.gif

*Har sett någon göra ett kallväxthus (tror jag det hette), när och varför gör man sånt? Något jag behöver göra? smile.gif

Tack på förhand smile.gif

Skruttensmamma
Börja med att skaffa pallkragar och olja gärna in dem med rå linolja, framför allt på insidan, där jorden ligger emot.

Sol från 12 och framåt verkar kanon.

Fundera över vad du vill odla och om du behöver enkla eller dubbla pallkragar. Potatis t.ex. kräver dubbla, och det gör helst morötter också. Sallad klarar sig utmärkt med enkla kragar.

Lägg tjock markduk emellan marken och pallkragen innan du fyller på med jord, annars kommer du att få ogräs underifrån. Hälften köpejord och hälften brunnen kogödsel (på påse) verkar vara en bra blandning.

Om man vill kunna börja säsongen tidigare och dra ut på den längre in på hösten kan man skaffa en drivbänk (ett miniväxthus) att sätta på pallkrage. Gamla fönster funkar också bra att lägga på pallkragar. Vissa växter som egentligen inte hör hemma i vårt klimat mår bäst av eller kräver ett växthus för att kunna växa här.

Om du ska ha potatis så börjar du med att förgro dem inomhus 4-6 veckor innan du ska plantera dem. Lägg dem i en äggkartong i fönsterkarmen. När du kan sätta potatis beror på var i landet du bor.

Vissa grönsaker och kryddor kan man gärna så inomhus, i såjord. Men det är dåligt dagsljus än så länge. Jag har börjat så lite redan på vinst och förlust. Helst ska man ha växtbelysning om man ska förkultivera (så inomhus) så här tidigt.

Vissa saker har lång gro-tid, som persilja, som tar flera veckor på sig. Andra växter kommer inom en vecka.

När växterna kommit upp en bit och fått sitt andra bladpar är det dags att plantera om dem i planteringsjord.

Morötter, rädisor mm sår man direkt i pallkragen när det har blivit lite varmare (eller kanske ganska snart om man har drivbänk.

Rädisor växter förresten toksnabbt. Det tar typ 4 veckor från sådd till skörd. Så i omgångar, med 14 dagars mellanrum. Morötter är mycket långsammare.

Sallad odlas också gärna i omgångar. Om an vill kan man förkultivera under hela säsongen och sätta ut färdiga plantor allt eftersom.

Tips på fantastisk bok: Handbok för köksträdgården, av Lena Israelsson. Innehåller i princio allt man behöver veta!
Ally
Jag håller med allt som Skruttensmamma sa utom det här:
CITAT
Lägg tjock markduk emellan marken och pallkragen innan du fyller på med jord, annars kommer du att få ogräs underifrån.

Markduk är dyrt, och förhindrar maskar att vandra fritt. Bättre med ett tjockt lager tidningspapper som kväver befintliga gräs/ogräs, men som så småningen förmultnar.

Växthus behövs för t.ex. tomater, paprika, chili, gurka. (fast det finns frilands gurka och tomater också... beroende på vilken zon du bor i....)

Fundera på vad du vill odla, sen kan du söka här i Odla eller ställa frågor på nytt om t.ex. så råd.
Skruttensmamma
Det är lättare att hjälpa dig om du skriver vad du vill odla för något.
Euforiah
CITAT (Skruttensmamma @ 16-03-2014, 21:13) *
Börja med att skaffa pallkragar och olja gärna in dem med rå linolja, framför allt på insidan, där jorden ligger emot.

Sol från 12 och framåt verkar kanon.

Fundera över vad du vill odla och om du behöver enkla eller dubbla pallkragar. Potatis t.ex. kräver dubbla, och det gör helst morötter också. Sallad klarar sig utmärkt med enkla kragar.

Lägg tjock markduk emellan marken och pallkragen innan du fyller på med jord, annars kommer du att få ogräs underifrån. Hälften köpejord och hälften brunnen kogödsel (på påse) verkar vara en bra blandning.

Om man vill kunna börja säsongen tidigare och dra ut på den längre in på hösten kan man skaffa en drivbänk (ett miniväxthus) att sätta på pallkrage. Gamla fönster funkar också bra att lägga på pallkragar. Vissa växter som egentligen inte hör hemma i vårt klimat mår bäst av eller kräver ett växthus för att kunna växa här.

Om du ska ha potatis så börjar du med att förgro dem inomhus 4-6 veckor innan du ska plantera dem. Lägg dem i en äggkartong i fönsterkarmen. När du kan sätta potatis beror på var i landet du bor.

Vissa grönsaker och kryddor kan man gärna så inomhus, i såjord. Men det är dåligt dagsljus än så länge. Jag har börjat så lite redan på vinst och förlust. Helst ska man ha växtbelysning om man ska förkultivera (så inomhus) så här tidigt.

Vissa saker har lång gro-tid, som persilja, som tar flera veckor på sig. Andra växter kommer inom en vecka.

När växterna kommit upp en bit och fått sitt andra bladpar är det dags att plantera om dem i planteringsjord.

Morötter, rädisor mm sår man direkt i pallkragen när det har blivit lite varmare (eller kanske ganska snart om man har drivbänk.

Rädisor växter förresten toksnabbt. Det tar typ 4 veckor från sådd till skörd. Så i omgångar, med 14 dagars mellanrum. Morötter är mycket långsammare.

Sallad odlas också gärna i omgångar. Om an vill kan man förkultivera under hela säsongen och sätta ut färdiga plantor allt eftersom.

Tips på fantastisk bok: Handbok för köksträdgården, av Lena Israelsson. Innehåller i princio allt man behöver veta!

Wow! Jättemegatack för denna uförliga beskrivning! Lärde mig mer på din text än allt googlande jag gjort smile.gif Jättesnällt att du tog dig den tiden att förklara allt detta för en nybörjare <3 smile.gif
Stort tack igen! smile.gif

CITAT (Ally @ 16-03-2014, 22:42) *
Jag håller med allt som Skruttensmamma sa utom det här:
Markduk är dyrt, och förhindrar maskar att vandra fritt. Bättre med ett tjockt lager tidningspapper som kväver befintliga gräs/ogräs, men som så småningen förmultnar.

Växthus behövs för t.ex. tomater, paprika, chili, gurka. (fast det finns frilands gurka och tomater också... beroende på vilken zon du bor i....)

Fundera på vad du vill odla, sen kan du söka här i Odla eller ställa frågor på nytt om t.ex. så råd.

Tack så jättemycket för tipsen! biggrin.gif
Har precis köpt ett litet sött kallväxthus som skall ut sen när det blir lite varmare ute.. och nu vet jag vad som skall vara där i tack vare dig smile.gif
Euforiah
CITAT (Skruttensmamma @ 18-03-2014, 09:37) *
Det är lättare att hjälpa dig om du skriver vad du vill odla för något.

Förstår det smile.gif

Här är min lilla lista på vad jag skulle vilja odla..

Pepparmint
Dill
Persilja
Basilika
Gräslök

Gul lök
Rödlök
Purjolök (inte viktigt men smile.gif)
Vitlök

Morötter
Potatis (har glömt bort några delikatesspotatisar som har förgrott ca 0,5 meter i ett skåp..)
Palsternacka

Sallad
Rädisor
Ärtor
Bifftomater

Jordgubbar (finns det jordgubbar som kan växa på spaljé eller något liknande? )

Och nu ser jag att jag behöver flytta till ett riktigt hus med stor trädgård...
Vilka av dessa grönsaker/rotfrukter rekommenderar ni att man odlar i större konservburkar (storlek: storhushåll/restaurang då jag jobbar inom det), större hinkar och i pallkragar?
Är detta för mycket för en nybörjare/ för min trädgårdsplätt på ca 15 kvm? Jag har inte något emot att pryda större delen av gräsmattan med odlerier smile.gif Har även en "stenplätt" där trädgårdsmöblerna skall stå och kan använda det utrymmet också till att ha lite hinkar och grejer där. Nu låter det kanske rörigt men.. men i mitt huvud har jag en liten bild på hur man kan få det fint med hinkar och konservurkar med hjälp av lite bänkar och små trappstegar o så smile.gif
Har köpt en påse med såjord/kaktusjord.. funkar den till alla örter o så?
Och ännu en dum fråga... Kan man så alla örter i varsin stor konservburk direkt eller måste detta försås i små minikrukor först och sedan planteras ut..?
Och dessa minikrukor (toarullar har jag läst om att många använder).. skall man så 1 frö/minikruka/toarulle? Eller flera frön?
Förstår om ni sliter ert hår nu över min okunskap..
Bassam
Hej

Du fokuserar inte på ett begränsat antal grönsaker, så att vi kan förbättra ditt svar, eftersom varje typ av grönsaker behöver special skötsel, så ber jag dig att tänka på allvar nu på ett begränsat antal, särskilt att du har liten trädgård

H.Bassam
Euforiah
CITAT (Bassam @ 30-03-2014, 02:39) *
Hej

Du fokuserar inte på ett begränsat antal grönsaker, så att vi kan förbättra ditt svar, eftersom varje typ av grönsaker behöver special skötsel, så ber jag dig att tänka på allvar nu på ett begränsat antal, särskilt att du har liten trädgård

H.Bassam

Ok, får tänka om lite. Mätte förresten trädgården nu och insåg att mitt ögonmått inte är att lita på. Har visst 35 kvm trädgård. Liiite, lite större än det jag trodde smile.gif
Skruttensmamma
CITAT (Euforiah @ 30-03-2014, 13:02) *
Ok, får tänka om lite. Mätte förresten trädgården nu och insåg att mitt ögonmått inte är att lita på. Har visst 35 kvm trädgård. Liiite, lite större än det jag trodde smile.gif

Äsch, jag tycker att du ska köra på! Jag är inte heller någon van odlare. Jag började lite smått förra året och sen har jag läst på en massa i vinter. Man får bara vara beredd på att allt kanske inte gror eller växer som man vill. Men jag ser ingen anledning att fega och bara köra på ett begränsat antal växter. Man lär sig av sina misstag vilket som man ska satsa på nästa år.

I år ska jag har 4 ½ pallkrage och odla en massa olika saker i dem. Dessutom ska jag har två tomatplantor (två olika sorter) och ett jordgubbs/smulgubbeland. Om jag hinner ska jag gräva om en liten bit av det gamla grönsakslandet och stoppa ner några sparrisplantor där.

I pallkragarna ska jag ha:
1. potatis
2. Jordärsskocka
3. Broccoli, rödlök, salladslök, rädisor
4. Morötter, rödbetor, dill, persilja, sallat

I halvkragen: Oregano, salvia, gräslök, timjan, citrongräs.

och nånstans ska jag ha sockerärt.

Vissa saker ska man gärna odla under fiberduk, för att undvika jordloppor, kålfjärilslarver mm.
Läs på lite om varje växt du ska odla.

För att svara på några av dina frågor:

Man kan odla jordgubbar i amplar t.ex, eller i en låda, så att bären liksom händer ut. Vill du odla på höjden kan du ju hänga krukor på lite olika höjder på en spaljé. Vet inte om det är noga vilken sort man tar då. Går du till en riktig plantskola så har de bra koll.

Potatis ska vara jättelätt att odla men ska helst förgro i en fönsterkarm så att de får korta förgrenade skott, typ max några cm. Många odlar potatis i 10-litershinkar och liknande. Man ska komma ihåg att kupa jord upp runt nederdelen av plantan, när den har kommit upp lite, så att inte potatisarna blir gröna av solen.

Gul lök och rödlök köper du som små sättlökar. Det har de i affärerna nu. Vitlök ska man egentligen sätta på hösten, i typ oktober, och låta vara i jorden fram till slutet av sommaren. Jag hade missat det, så jag har köpt och satt några nu.

Gräslök är bra att köpa en färdig planta, men sen kommer den igen varje år.

Tomater kan man oxå gärna köpa som färdig planta. Kolla så att du köper en som funkar utanför växthus ifall du inte ska ha den i ett sånt.

Det är bara kul att kunna hjälpa :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon