Leopardcookie
16-03-2014, 15:34
Jag tog frön från mina lejongap i somras, kan jag direktså dom nu eller finns det någon riktlinje för när de ska sås?
Eva 33c
16-03-2014, 16:05
I princip kan du direktså dem när som helst, för de tar ingen skada av att ligga i kall jord och invänta lämpligt groddväder. Jag vet inte var du bor, men hos mig här i Dalarna är det ingen vits med direktsådd. För såna plantorna hinner inte blomma förrän sent på hösten eller inte alls. De har ganska lång utvecklingstid. Jag förkultiverar mina inomhus, och sår 1 april.
Leopardcookie
16-03-2014, 16:08
Jag bor i Småland, zon 3-4. Tror du de hinner blomma här vid direktsådd? Jag skulle ju helst vilja slippa förkultivera, då köper jag hellre plantor och planterar senare.
Eva 33c
16-03-2014, 16:11
Jag törs inte svara på det, jag har zon 5 här. Kanske nån annan har erfarenhet av att direktså lejongap.
Hej
Du kan så dem nu även även om de behöver mellan+18 till +22 för att gro bra, den ger blommor under juni till september, du ska så dem på soligt plats.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.