skrotfibbla
Ser att det ska bli -13 och-12 ett par nätter den hör veckan och oroar mig för persiko och aprikosträden. De står mot en södervägg och tror det har varit vår länge. Tror ni det någon ide att försöka täcka dem eller bara att ta smällen i år igen?
Alexander-VG-zon3
Man får nog ta smällen, tror det blir svårt att täcka mot -12c/-13c några lager med fiberduk räcker inte, skyddar bara vid kortvarig frost under senvåren-järnnätter. Men täck om du vill det gör ingen skada. Och då är den gröna vinterväven bra för att skydda.

Det är det som är ett av problem med att odla persika och aprikos här att blommorna fryser bort och man sen inte får frukt och att dom vaknar tidigt med blad. Man kan skydda tidigare med skuggväv för att hindra blommorna och att dom vaknar för tidigt. Har växten inte vaknat så är det ''egna frostskyddet'' det bästa.
Bassam
Hej
Jag tycker om att Aprikosträd planterar i stora krukor i Sverige, på grund av de tycker inte frost och kalt väder, så vi kan skydda dem under kalt o frost så vi behöver täcker dem på jutesäck under kalt nätterna special när de har blommor.

H.Bassam
skrotfibbla
Tack för svar. Ska försöka med skuggväv till nästa vår. Nu är det väl för sent. De har ändrat prognosen och det ser inte ut att bli riktigt så kallt så det är väl bara att hålla tummarna. Ja, visst Bassam är det bättre att ha dem i kruka, men nu står de där de står och vissa år får vi härlig frukt.
Alexander-VG-zon3
Aprikos tål ganska mycket kyla, odlas i centralasien, centrala Kina där det kan blir riktigt kallt men är det väl vår är det vår och är det väl sommar är det en solig och varm sommar (inte alltid nödvändigt lång). Skillnad jämte där och här i Sverige är då att Sverige har svala somrar och ostabila vintrar och vårar. Aprikos är väldigt känslig för ostabilt klimat, här där det kan bli både en och flera bakslag innan det är säkert att växa. Vilket har gjort att aprikos-odling i Sverige har hållit sig till dom södra delarna (zon 1-2) där risken för bakslag är mindre.

Aprikos funkar nog i kruka ett tag, men blir nog svårt när den blir äldre. Aprikos blir väldigt stora träd och behöver utrymme för att ge frukt. I kruka passar bättre ''dvärgaprikos''.
Bassam

Hej Alexander-VG-
Aprikos kan skada under kyla:
1 Träd kan skada på vår frost om grader går till -28.

2 Blom knoppar kan skada om grader blir -2,2.

3 När kommer frukt, nya började bli frukt kan skada om grader blir -1,6.

Så vi räkna aprikos, träd som passar Asien klimat.

Obs
den här skötsel råd är inte från mig, de är från Högskola. som jag studerade.

H.Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 17-03-2014, 19:13) *
Hej Alexander-VG-
Aprikos blommor som är känslig för kyla.
H.Bassam

Ja det vet jag, det skrev jag i första inlägg. Men även bladen kommer ganska tidigt och blommar den så är växten vaken. Därför ska man skydda tidigt så att växten inte vaknar (med blad och blommor) och är kvar i vintervila så långt som möjligt vilket gör att den klarar av bakslag bättre (sträng kyla under vår efter perioder med vårvärme). Även blad som blommor fryser vid väldigt mycket kyla efter den vaknat.

Men det är alltså inte vinterkylan som är problemet för aprikos odling vilket jag ville tillägga utan det instabila klimatet som gör att den dels har sämre vinterhärdighet men också blommar (vaknar) när risk för kyla inte är över.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon