Full version: Odla kaffe
TheJonaz
Jag har odlat chili ett tag nu, och då det går fantastiskt bra så tyckte min sambo att jag skulle prova kaffe! Jag beställde frön från Impecta som kommer nu i veckan, och det här är vad jag kunnat läsa mig till:

* Blötlägg fröna ett dygn innan?
* Sätts i kruka med luftig jord
* Jämn värme, gärna runt 20 grader
* Mycket ljus, fördel under lampa?
* Låg pH värde på vatten?

Vad jag har förstått så är det ungefär som att odla chili, med skillnad på bevattning. Är det en fördel att samla regnvatten att vattna med, eller kranvatten?
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr tror jag det är liten chans att du får fröerna att gro. Vissa frön tycker jag det är lurendrejeri när man säljer dem torkade i påse köpta från början inköpta från nån stor fröleverantör. Vissa växtslag bör sås färska de får urusel groförmåga i torkat skick och dit hör kaffe. Kaffeplantor brukar dock hyfsat ofta dyka upp i butik ibland hittar man dem t.o.m på IKEA.

Vill du testa är det bara att peta ner i en kruka och ställa varmt, du kan vattna med vanligt vatten och sätta plast över. Inget ljus behövs kaffe behöver enbart ljus när de har blad, inte som frö.

(kan tillägga att även om man skulle få tag i färska frön kan det ta rätt många månader för fröerna att gro)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon