Hej! Vi är ute efter en rhododendron som får bli max 1,5 meter hög. Den ska ha en kompakt växtsätt med grenar ända ner mot marken. Dessutom vill vi inte vänta 5 år på att den ska bli 1-1,5 meter, utan vill kunna köpa en större planta (minst 70-80 cm, gärna större). Den kommer att stå ganska soligt (zon 1), men mitt på dagen får den skugga ett par timmar. Efter att ha läst på forumet och på andra ställen på nätet verkar det som att cunninghams white skulle passa bra. Om jag har förstått rätt blir den oftast inte mer än 1,5 meter, grenarna växer tätt, och framförallt verkar det vara lätt att få tag på exemplar som är stora (Flyinge plantshop har exemplar som är 80-90 cm höga). Det enda problemet är att vi helst INTE vill ha vita blommor...
Finns det någon som kan tipsa om några sorter som är som cunninghams white i övrigt, men som har lite mer färg på blommorna? Och som man brukar kunna hitta större exemplar av (dvs minst 70-80 cm).
Olika sorter i Yakushimanumgruppen borde kanske kunna fungera (enligt vad jag har läst), men då är problemet att jag inte har hittat något ställe som säljer större plantor av dessa. De går oftast bara att få tag på i storlekar kring 40-50 cm (i alla fall de som jag har hittat).
Jag är tacksam för alla förslag!!