Trädgårdsmannen
13-04-2004, 10:00
Hej,
Jag bor i zon 1 - men på en tomt som ligger på en söderslänt - ibland varmt så det snurrar - men bara när det är vindstilla för det blir ibland rätt blåsigt när vinder åker ping-pong mellan husväggar, runt knuten och får bra fart upp för slänten mot huset. Helt lugnt och skyddat har jag nog inte någonstans, inte som i ett atriumhus direkt...men innebär detta att jag egentligen inte har zon 1 någonstans? Kan jag glömma drömmar som Blåregn, Magnolia och liknande?
kerstin z5-6
13-04-2004, 11:25
magnolia kan du väl ha!! det har ju jag ute

Finns möjligheter till vindskydd? Du behöver det inte för zonens del -Blåregn finns som går i z 3 men växterna gillar inte snurrvindar-Särskilt Änglatrumpeterna får mycket fula blad av sånt ..
Trädgårdsmannen
13-04-2004, 11:58
Vindskydd - på vilket sätt menar du? Där som är mest lä - där finns det också trallgolv och då blev det inte lätt med växter som inte vill stå krukodla...tänk dig själv vilket kruka det vore om man skulle ha en Magnolia i...men jag har ett vinkelplank där det är rätt lugnt, men det kanske är fel eftersom det står en del stora lövträd som skuggar - Magnolia vill väl stå i full sol eller? Jag har satt en Hortensia förra året som bott i gjutesäck hela vintern - tagit av den sedan en månad tillbaka, får se om den trivs nu när det blir vår.